Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/9922
Title: | Інактивоване пізнання (enactive cognition) як освітня парадигма сучасності |
Other Titles: | Inactivate cognition in the space of epistomogical constructivism |
Authors: | Яровицька, Наталя Анатоліївна Yarovytska, Natalia Anatoliivna Болотова, Юлія Володимирівна Bolotova, Yuliіa Volodymyrivna |
Keywords: | inactive cognition епістемологія конструктивізм буття когнітивна активність inactive cognition epistemology constructivism genesis cognitive activity |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Яровицька Н. А. Інактивоване пізнання (enactive cognition) як освітня парадигма сучасності / Н. А. Яровицька, Ю. В. Болотова // Перспективи. – 2019. – №1 – С. 20-26. |
Abstract: | У статті розглядається освітнє буття як поєднання соціального та біологічного компонентів. Завдяки природі естетичного імперативу «Якщо бажаєш знати, навчись діяти», безпосередньо концепт «дії» постає активатором змін когнітивних навичок, тобто когнітивна активність вимагає дії, а пізнання уособлює собою епістемологічну дію. Освіта через дію набуває ознак «inactive cognition» («інактивоване пізнання», автор терміна Франсиско Варела). The article deals with educational genesis as an entity that combines a social and biological component. The article also reveals the effect of the aesthetic imperative: ‘If you want to know, learn how to act’. The very concept of action appears to be an activator of change of cognitive skills of the teacher and the listener. Cognitive activity requires action, and cognition is an epistemological action. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/9922 |
Appears in Collections: | 2019 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Yarovytska 2019.pdf | 246.82 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.