Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24079
Title: The psychopedagogy of the principles of humanism and democracy in a teacher’s pedagogical activity
Other Titles: Психопедагогіка принципів гуманізму і демократії в педагогічній діяльності вчителя
Authors: Mammadova, Aytakin
Guliyeva, Shahnaz
Hajiyeva, Ayna
Adigozalova, Shalala
Keywords: education
humanism
teaching
upbringing
personality
student
democracy
development
освіта
гуманізм
навчання
виховання
особистість
студент
демократія
розвиток
Issue Date: 2025
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Mammadova A. The psychopedagogy of the principles of humanism and democracy in a teacher’s pedagogical activity / A. Mammadova, Sh. Guliyeva, A. Hajiyeva, Sh. Adigozalova // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (152). Одеса, 2025. - С. 23-29.
Abstract: The scientific-theoretical and practical foundations of the psychopedagogical essence of the principles of humanism and democracy in the pedagogical activity of the teacher are discussed in the scientific-research work. Research shows that humanism – as a moral, ethical, and psychological quality of personality – is formed in human thinking and reasoning, and is manifested in intra-collective and mutual relations, as well as in various environments of human activity. The democratization of the teaching-educational process means the establishment of genuine democratic, businesslike, and friendly relations between teachers, educators, and children, the psychopedagogical essence of which is extensively explained in the scientific-research work. У науково-дослідній роботі розглядаються науково-теоретичні та практичні основи психопедагогічної сутності принципів гуманізму і демократії в педагогічній діяльності вчителя. Дослідження показують, що гуманізм – як моральна, етична та психологічна якість особистості – формується в людському мисленні й свідомості та проявляється у внутрішньоколективних і взаємних відносинах, а також у різних сферах людської діяльності. Демократизація навчально-виховного процесу означає встановлення справжніх демократичних, ділових і дружніх стосунків між учителями, вихователями та дітьми, психопедагогічна сутність яких детально пояснюється у науково-дослідній роботі.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24079
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The psychopedagogy.pdf288.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.