Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24079
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMammadova, Aytakin-
dc.contributor.authorGuliyeva, Shahnaz-
dc.contributor.authorHajiyeva, Ayna-
dc.contributor.authorAdigozalova, Shalala-
dc.date.accessioned2025-12-08T14:23:39Z-
dc.date.available2025-12-08T14:23:39Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationMammadova A. The psychopedagogy of the principles of humanism and democracy in a teacher’s pedagogical activity / A. Mammadova, Sh. Guliyeva, A. Hajiyeva, Sh. Adigozalova // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (152). Одеса, 2025. - С. 23-29.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24079-
dc.description.abstractThe scientific-theoretical and practical foundations of the psychopedagogical essence of the principles of humanism and democracy in the pedagogical activity of the teacher are discussed in the scientific-research work. Research shows that humanism – as a moral, ethical, and psychological quality of personality – is formed in human thinking and reasoning, and is manifested in intra-collective and mutual relations, as well as in various environments of human activity. The democratization of the teaching-educational process means the establishment of genuine democratic, businesslike, and friendly relations between teachers, educators, and children, the psychopedagogical essence of which is extensively explained in the scientific-research work. У науково-дослідній роботі розглядаються науково-теоретичні та практичні основи психопедагогічної сутності принципів гуманізму і демократії в педагогічній діяльності вчителя. Дослідження показують, що гуманізм – як моральна, етична та психологічна якість особистості – формується в людському мисленні й свідомості та проявляється у внутрішньоколективних і взаємних відносинах, а також у різних сферах людської діяльності. Демократизація навчально-виховного процесу означає встановлення справжніх демократичних, ділових і дружніх стосунків між учителями, вихователями та дітьми, психопедагогічна сутність яких детально пояснюється у науково-дослідній роботі.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjecteducationuk
dc.subjecthumanismuk
dc.subjectteachinguk
dc.subjectupbringinguk
dc.subjectpersonalityuk
dc.subjectstudentuk
dc.subjectdemocracyuk
dc.subjectdevelopmentuk
dc.subjectосвітаuk
dc.subjectгуманізмuk
dc.subjectнавчанняuk
dc.subjectвихованняuk
dc.subjectособистістьuk
dc.subjectстудентuk
dc.subjectдемократіяuk
dc.subjectрозвитокuk
dc.titleThe psychopedagogy of the principles of humanism and democracy in a teacher’s pedagogical activityuk
dc.title.alternativeПсихопедагогіка принципів гуманізму і демократії в педагогічній діяльності вчителяuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The psychopedagogy.pdf288.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.