Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20375
Title: | Половецьке походження мамаєвичів-глинських: чому українці писали «Мамайки» |
Other Titles: | Kuman’s origin Mamaevychiv-Glyns’kyh: why Ukrainians wrote «mamayka» |
Authors: | Агафонова, Надія Василівна Ahafonovа, Nadiya |
Keywords: | половці Русоланія Мамай Глинські Слобідська Kumans Rusolaniya Mamai Glynski Slobodian Ukraine |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Науково-дослідний центр «Лукомор'є» Інституту археології НАН України |
Citation: | Агафонова Н. В. Половецьке походження мамаєвичів-глинських: чому українці писали «Мамайки» / Н. В. Агафонова // Емінак : науковий щоквартальник. – 2016. – №1 (13). – Т. 1. – С. 27-31. |
Abstract: | На основі парадигми «половці – автохтони» у статті акцентовано на половецькому походженні князя Мамая, на його ініціативі захисту геополітичних інтересів поліетнічного світу Лівобережної України у часі розпаду Золотої Орди. Встановлена історична ретроспектива уможливлює відповідь на питання «чому Мамай – центральний образ народних картин: «мамайок»». Україна. On the basis of the paradigm of «Kumans – autochthonous» in the article accented on the origin of the Kumanian prince of Mamaia, on his initiative, the protection of the geopolitical interests of a multi-ethnic world of Left-Bank Ukraine during the collapse of the Golden Horde. Installed historical retrospective made it possible to answer the question «Why the Mamai – the central image of the popular paintings: «mamaiok». |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20375 |
Appears in Collections: | Кафедра історії України |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Agafonova Nadiya.pdf | 326.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.