Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/996
Title: | Увиразнення мовлення майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів соціально-обрядовими фразеологізмами |
Other Titles: | Обогащение речи будущих воспитателей дошкольных учебных заведений социально-обрядовыми фразеологизмами Enriching prospective teachers’ speech by means of social and ritual-related idioms |
Authors: | Маркотенко, Тамара Савеліївна Markotenko, Tamara Savelyivna |
Keywords: | увиразнення мовлення майбутні вихователі дошкільних навчальних закладів соціально-обрядові фразеологізми когнітивно-розвивальні вправи педагогічні умови выразительность речи enriching prospective teachers’ speech social and ritual-related idioms cognitive and stimulating tasks cross-curriculum communication educational environment |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Маркотенко, Т. С. Увиразнення мовлення майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів соціально-обрядовими фразеологізмами : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Тамара Савеліївна Маркотенко; наук. кер. Н. В. Гавриш; ДЗ "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". – Одеса, 2011. – 20 с. |
Abstract: | У дисертації досліджено проблему увиразнення мовлення майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів соціально-обрядовими фразеологізмами. Визначено педагогічні умови увиразнення мовлення майбутніх вихователів (занурення студентів в історико-культурний аналіз народних звичаїв, обрядів, норм поведінки, віддзеркалених у фразеології; забезпечення міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків фахових дисциплін мовознавчого, літературознавчого й педагогічного циклів; цілеспрямоване послідовне впровадження в навчальний процес ВНЗ системи когнітивно-розвивальних вправ фразеологічного змісту). The thesis deals with the issue of enriching prospective teachers’ speech by means of social and ritual-related idioms. Educational environment for researching this aspect along with its optimality have been defined and examined (providing main disciplines of linguistic, literary-studying and pedagogical series of training with the cross-curriculum and inter-subject communications; intensifying students’ skills and knowledge in the realm of historical and cultural analysis of folkways, rites, norms of behavior reflected in the phraseology; purposeful and consistent university-wide implementation of the system of cognitive and stimulating tasks with the idiomatic subject-matter); specifying the levels of teachers’ prospective speech such as advanced, sufficient, intermediate and low on the basis of defined criteria (motivational, vocal, literary-creative, methodical). |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/996 |
Appears in Collections: | Автореферати |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Markotenko.aref.pdf | 198.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.