Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6801
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Булгакова, Валентина Олексіївна | - |
dc.contributor.author | Булгакова, Валентина Алексеевна | - |
dc.contributor.author | Bulgakova, Valentyna Oleksiyivna | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-28T13:35:39Z | - |
dc.date.available | 2020-02-28T13:35:39Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | Булгакова В. О. Рівень розвитку правової культури і шляхи виходу молоді з конфліктної ситуації / В. О. Булгакова // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 11. – С. 55-60. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6801 | - |
dc.description.abstract | This research was conducted with a group of students of the first and third years of study and it was oriented at the diagnostic of the level of development of legal culture according to the scale, which was worked out by the author with the help of academician Alexey Chebykin. At the same time some different methods were applied, such as: the diagnostics of personal pecularities (Kettel P.) and the finding out of the ways of conflict regulation (Thomas K.). The “high” level of legal culture development was defined among 24% of the first-year students and 21% of the third-year students. The “middle” level of legal culture development was defined among 62% of the first-year students and the third-year students as well. The “lower than middle” level of legal culture development was defined among the first-year students – 14% and the third-year students – 17%. Дослідження, проведене на виборці студентів 1 і 3 курсів, було спрямоване на діагностику рівня розвитку правової культури за шкалою, розробленою автором під керівництвом академіка О. Я. Чебикіна, а також діагностики особистісних властивостей (за методикою Р. Кеттелла) і виявлення засобів регулювання конфліктів (за методикою К. Томаса). Високий рівень розвитку правової культури виявився у 24% студентів 1-го курсу і 21% студентів 3-го курсу. Рівень розвитку "нижче середнього" продемонстрували 14% першокурсників і 17% студентів 3-го курсу. Решта досліджуваних виявили "середній" рівень розвитку правової культури. Порівняння результатів, отриманих за "високим" рівнем розвитку правової культури з результатами, одержаними за методикою Р. Кеттелла, виявило наявність взаємозв’язку між "високим" рівнем правової культури та факторами А і С. При вирішенні конфліктів такі люди здебільшого вдаються до стратегії співробітництва. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» | uk |
dc.subject | the level of legal culture development | uk |
dc.subject | the scale of evaluation of legal culture | uk |
dc.subject | factor A “not openminded and open-minded” | uk |
dc.subject | factor C emotional instability and emotional stability | uk |
dc.subject | conflict | uk |
dc.subject | the ways of conflict regulation: conformation, competition, compromise and cooperation | uk |
dc.subject | рівень розвитку правової культури | uk |
dc.subject | шкала оцінки правової культури | uk |
dc.subject | фактор А – замкненість і товариськість | uk |
dc.subject | фактор С – емоційна стійкість і емоційна нестійкість | uk |
dc.subject | засоби регулювання конфліктів: співробітництво, пристосування, компроміс, уникнення | uk |
dc.title | Рівень розвитку правової культури і шляхи виходу молоді з конфліктної ситуації | uk |
dc.title.alternative | Уровень развития правовой культуры и пути выхода молодежи из конфликтной ситуации | uk |
dc.title.alternative | Level of development of legal culture and ways of overcoming conflicts by youth | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2014 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bulhakova.pdf | 247.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.