Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23417
Назва: | Роль спеціального структурного підрозділу у формуванні інклюзивного освітнього простору закладів вищої освіти |
Інші назви: | The role of a special structural unit in the formation of an inclusive educational space in higher education institutions |
Автори: | Ніколенко, Людмила Nikolenko, Liudmyla |
Ключові слова: | інклюзія інклюзивна освіта здобувач вищої освіти з особливими освітніми потребами інклюзивне навчання інклюзивний освітній простір супровід осіб з особливими освітніми потребами inclusion inclusive education higher education students with special educational needs inclusive learning inclusive educational space support for people with special educational needs |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | Видавничий дім «Гельветика» |
Бібліографічний опис: | Ніколенко Л. Роль спеціального структурного підрозділу у формуванні інклюзивного освітнього простору закладів вищої освіти / Л. Ніколенко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2025. – № 2. – С. 87-92. |
Короткий огляд (реферат): | Стаття стосується проблеми створення інклюзивного освітнього простору в закладах вищої освіти (ЗВО). Наголошено, що низка перешкод реалізації рівних прав і можливостей для осіб з ООП у вищій школі є спільною для ЗВО різних країн. Зважаючи на зростання кількості досліджень у сфері інклюзії у вищій освіті та вимоги до підвищення якості підготовки майбутніх фахівців, проблематика системної організації супроводу і підтримки осіб з ООП у закладах вищої освіти стає пріоритетною для наукового та прикладного інтересу. Метою статті є визначення ролі спеціального структурного підрозділу у системі формування інклюзивного освітнього простору у ЗВО. Для досягнення поставленої мети розглянуто функціональні обов’язки і напрями діяльності подібних підрозділів у національних та закордонних закладах вищої освіти, окреслено межі компетенцій таких центрів та узагальнено підходи до координування інклюзивної підтримки здобувачів з ООП. У дослідженні застосовано комплекс методів, характерних для гуманітарних і соціальних наук: порівняльний аналіз, систематизація, узагальнення і прогнозування. Аналіз науково методичних джерел та нормативно правових документів дав змогу структурувати інформацію про функції центрів інклюзивного супроводу в різних країнах. Зіставлення моделей діяльності спеціальних підрозділів із супроводу інклюзивного навчання у ЗВО дало змогу виявити спільні кластери підтримки: інклюзивна політика, залучення громади, навчання персоналу та ресурсне забезпечення. Результати дослідження показують, що спеціальний підрозділ виконує консолідуючу роль, об’єднуючи зусилля ЗВО і зовнішніх стейкхолдерів у забезпеченні індивідуальних та групових форм супроводу здобувачів з ООП. Його основними завданнями є: інформаційно консультативна діяльність; організація підготовки й підвищення кваліфікації викладачів і волонтерів; розроблення та моніторинг індивідуальних навчальних планів; оцінювання потреб здобувачів і ресурсів ЗВО; координація технічної, соціальної й юридичної підтримки; участь у формуванні політики та методичних матеріалів. Отже, у статті доведено, що ефективність інклюзивного освітнього простору у ЗВО значною мірою залежить від чіткого функціонування спеціального підрозділу супроводу осіб з ООП. Його діяльність має бути нормативно унормована, технологічно забезпечена та інтегрована в управлінську систему вищого навчального закладу для досягнення рівності освітніх можливостей і підвищення якості професійної підготовки здобувачів з ООП. he requirements for improving the quality of training for future specialists, the issue of systematic organisation of support and assistance for persons with special educational needs in higher education institutions is becoming a priority for scientific and applied interest. The purpose of the article is to determine the role of a special structural unit in the system of forming an inclusive educational space in HEIs. The study uses a set of methods characteristic of the humanities and social sciences: comparative analysis, systematisation, generalisation and forecasting. Analysis of sources made it possible to structure information about the functions of inclusive support centres in different countries, as well as to identify common support clusters: inclusive policy, community involvement, staff training and resource provision. The results of the study show that the special unit plays a consolidating role, combining the efforts of higher education institutions and external stakeholders in providing individual and group forms of support to applicants with SEN. Its main tasks are: information and advisory activities; organisation of training and professional development for teachers and volunteers; development and monitoring of individual training plans; assessment of the needs of applicants and HEI resources; coordination of technical, social and legal support; participation in the development of policies and methodological materials. Thus, the article proves that the effectiveness of an inclusive educational space in higher education institutions largely depends on the clear functioning of a special unit for supporting persons with SEN. Its activities must be standardised, technologically supported and integrated into the management system of the higher education institution in order to achieve equal educational opportunities and improve the quality of professional training for applicants with SEN. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23417 |
Розташовується у зібраннях: | 2025 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Lyudmila Nikolenko.pdf | 295.5 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.