Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22959
Title: | From the ideas to music sheets: guide to big band arranging |
Other Titles: | Від ідеї до нотного тексту: посібник з аранжування для біг-бенду |
Authors: | Toivanen, M. |
Keywords: | jazz art big band arrangement language instrumentation musical text composition phenomenology semiotics мистецтво джазу біг-бенд аранжування мова інструментування нотний текст композиція феноменологія семіотика |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» |
Citation: | Toivanen M. From the ideas to music sheets: guide to big band arranging / M. Toivanen // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №2. – С. 132-136. |
Abstract: | The author considers this work as a prolegomena to a manual (“guide”) on arranging a musical work or a certain thematic material for a big jazz ensemble – a big band. The work has a solid methodological foundation. The art of jazz is interpreted in the spirit of philosophical phenomenology (E. Husserl’s teachings). In his understanding of arrangement, author relies on semiotics as a universal theory of signs, in particular on the achievements of Finnish semiotics scientifical school (E. Tarasti, A. Broms etc.). In his practical recommendations on arrangement, the author relies on the perceived experience of leading jazz musicians (Kaj Backlund, Raimo Henriksson, Markku Johansson, Pentti Lasanen). The author also relies on common sense and his own many years of experience in the areas of musical performance (playing the saxophone) and compositional activity in the field of jazz music. The compositional and arrangement technique of the author is manifested in the “Missa Jazz” he created and other works. Arranging is defined as the act of transforming existing musical ideas (compositions, melodies) using certain techniques into a new composition, often intended for new instruments. Arranging jazz music is a creative activity, seeing the old in a new light, seeing possibilities, and focusing on what is not yet there. The main attention in the manual is paid to tonal music. The author relies on horizontal organization (rhythm, phrasing, logic) and vertical order (functional harmony, tembre, color), that is, on the unity of the syntagmatic and paradigmatic organization of musical form, which has its roots in natural (verbal) language. The meaning of the relationship between the tonal and modal musical “worldviews” is revealed, that is, between the pole of “verbal” musical thinking and the pole of a more archaic “pictorial”, spatial experience of the world in sound form, the antagonism between which is of great importance for jazz and music at all. The secret of creative work lies in the harmonious movement between these opposite poles. Автор розглядає дану роботу як пролегомени до посібника з аранжування музичного твору або певного тематичного матеріалу для великого джазового ансамблю – біг- бенду. Робота має грунтовні методологічні основи. Мистецтво джазу трактується в дусі філософської феноменології (учіння Гуссерля). У розуміння аранжування автор спирається на семіотику як універсальну терію знаків, зокрема на досягнення фін- ської семіотики (Е. Тарасті, А. Бромс). У своїх практичних рекомендаціях щодо аран- жування автор спирається на сприйнятий досвід провідних джаззових музикантів (Кая Баклунда, Раймо Хенрікссона, Маркка Йоганссона і Пентті Ласанена). Також автор покладається на здоровий глузд і свій власний багаторічний досвід у сферах музично-виконавської (гра на саксофоні) та композиторської діяльності в сфері джа- зової музики. Композиторська та арунжавльна техніка автора рекомендацій прояв- лені у створеній ним «Джазовій мессі» та ін. творах. Аранжування визначається як дія перетворення існуючих музичних ідей (композицій, мелодій) за допомогою певних при- йомів у нову композицію, часто призначену для нових інструментів. Аранжування джа- зової музики - це творча діяльність, бачення старого в новому світлі, бачення мож- ливостей, орієнтація на те, чого ще немає. Основна увага у посібнику приділяється тональній музиці. Автор спирається на горизонтальну організованість (ритм, фра- зування, логіку) і вертикальний порядок (функціональну гармонію і колорит), тобто на єдність синтагматичної та парадигмальної організації музичної форми, яка має своє коріння в природній мові. Розкривається значення взаємовідношень між тональ- ним та модальним музичними «світоглядами», тобто між полюсом «вербального» музичного мислення та полюсом більш архаїчного «картинного», просторового пере- живання світу в звуковій формі, антагонізм між якими має величезне значення для джазу та всій музики. Секрет творчої роботи полягає у гармонічному русі між цими протилежними полюсами. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22959 |
Appears in Collections: | №2 (2025) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.