Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22944
Title: | Маркери національної ідентичності в хорових концертах В. Зубицького |
Other Titles: | Marker of national identity in V. Zubytskys choral concerts |
Authors: | Карась, В. М. |
Keywords: | національна ідентичність жанр хорового концерту хоровий концерт фольклоризованого типу творчість Володимира Зубицького гуцульський лад ритм коломийки фольклорні тексти national identity choral concert genre folklorized type choral concert works of Volodymyr Zubytsky Hutsul style rhythm of the kolomyika folklore texts |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» |
Citation: | Карась В. М. Маркери національної ідентичності в хорових концертах В. Зубицького / В. М. Карась // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №2. – С. 66-70. |
Abstract: | У статті вивчено питання національної ідентичності сучасної української музики на прикладі творчого доробку відомого українського композитора Володимира Зубиць- кого в жанрі хорового концерту. Наголошено, що цей жанр має давню історію і на сучасному етапі здобуває друге народження, підлягаючи кардинальному змістовному переосмисленню. Доведено, що в творчості Володимира Зубицького, через тісний зв’язок з українським національним мистецтвом розвивається фольклоризований тип хорового концерту. Зв’язок з українським національним мистецтвом дає підстави визначити маркери національної ідентичності – це гуцульський лад, ритм коломийки і фольклорні тексти. Зазначено їхній вплив на характер мелодики, трактування пар- тій хору, специфіку хорового багатоголосся. Визначено, що автентичність звучання аналізованих творів досягається шляхом стилізації фольклорних компонентів, без прямого музичного цитування автентичного матеріалу. Особливу увагу приділено вивченню текстової основи хорових концертів, у якій переважають народні поетичні джерела із західно- та східноукраїнських регіонів, а також тексти українських філо- софських і літературних традицій. У текстах виявляються ключові образи україн- ської культурної традиції – обрядовість, героїка, любовна та побутова лірика, про- славлення рідної землі. Вербальний і музичний компоненти у творах В. Зубицького формують єдиний художній простір, що сприяє глибокому розкриттю національ- ного змісту. Зроблено висновок про доречність маркерів національної ідентичності у музичній мові хорових концертів фольклоризованого типу, що заснована на поєд- нанні фольклорного спадку з сучасними музичними засобами. Творчість В. Зубицького посідає особливе місце у національному культурному просторі та підкреслює важ- ливість фольклору як джерела ідентичного самовираження в українському хоровому мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століття. The article examines the issue of national identity of modern Ukrainian music using the example of the creative work of the famous Ukrainian composer Volodymyr Zubytsky in the genre of choral concert. It is emphasized that this genre has a long history and is currently experiencing a second birth, undergoing a radical substantive rethinking. It is proven that in Volodymyr Zubytsky’s work, due to a close connection with Ukrainian national art, a folklorized type of choral concert develops. The connection with Ukrainian national art gives grounds to identify markers of national identity – these are the Hutsul mode, the rhythm of the kolomyika and folklore texts. Their influence on the nature of the melody, the interpretation of the choir parts, the specificity of choral polyphony is noted. It is determined that the authenticity of the sound of the analyzed works is achieved by stylizing folklore components, without direct musical quoting of authentic material. Particular attention was paid to the text basis of choral concerts in which folk poetic sources from West and East Ukrainian regions prevail as well as texts of Ukrainian philosophical and literary traditions. The crucial images of Ukrainian cultural traditions such as ritualism, heroic, love and everyday lyrics, glorification of native soil are identified in the texts. Verbal and musical components in the works by Volodymyr Zubytsky form a single art space promotes to the deep disclosure of national content. The conclusion is made about the relevance of markers of national identity in the musical language of folklorized choral concerts based on a combination of folkloric inheritance with modern music means. V. Zubytsky’s creativity holds a special place in the national cultural space and highlights the importance folklore as a source of identical expression in Ukrainian choral art of the end of the 20th-the beginning of the 21st century. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22944 |
Appears in Collections: | №2 (2025) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.