Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20578
Title: Організація художньо-творчої діяльності молодших школярів засобами національного пісенного та хореографічного фольклору як культурологічна проблема
Authors: Якуба, Юлія Володимирівна
Yakuba, Yulia Volodymyrivna
Keywords: організація художньо-творчої діяльності, культурологія, національ-ний пісенний та хореографічний фольклор
молодші школярі
освітній процес
дитячий фольклор
artistic and creative activity
cultural studies
national singing and choreographic folklore
children’s folklore
younger schoolchildren
educational process
Issue Date: 2024
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Центр соціально-політичних досліджень «Politicus»
Citation: Якуба Ю. В. Організація художньо-творчої діяльності молодших школярів засобами національного пісенного та хореографічного фольклору як культурологічна проблема / Ю. В. Якуба // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2024. – №2. – С. . 97-102.
Abstract: Джерела народної педагогіки України сконцентровані в організації національної худож-ньо-творчої діяльності, а саме: у традиціях, звичаях і обрядах, в інструментальній музиці та пісенному і хореографічному фольклорі, що надає можливість викорис-товувати ці ключі як засіб виховного впливу на учнів початкової школи. Збереження та пропаганда української інструментальної музики, народних пісень і танців, мовлення, формування в суспільстві взаємоповаги між народами – одна з головних про-блем оздоровлення людських відносин. Інструментальний, пісенний і хореографічний фольклор України, як складова частина національної музичної творчості, що відбиває різнобарв’я життя людей, є результатом як індивідуальної, так і масової музичної творчості. Організація художньо-творчої діяльності молодших школярів засобами національного пісенного та хореографічного фольклору – це складний і серйозний педагогічний процес, завдяки якому виховуються і розвиваються духовні цінності людини, як-от віра, любов, доброта, терплячість, милосердя тощо. Педагогічний досвід відомих композиторів, музикантів і хореографів дозволяє кон-статувати, що питання педагогічного забезпечення організації художньо-творчої діяльності молодших школярів потребують уваги вчителів, пов’язаної з упроваджен-ням на практиці відповідних видів, методів і технологій фольклорного культурологіч-ного впливу на учнів. he sources of a Ukrainian folk pedagogy are concentrated in the national artistic and creative activity, namely: in the traditions, customs and rites, in the instrumental music and also in the singing and choreographic folklore, provides an opportunity to use these keys as a means of educational influence on the students of primary school. Preservation and promotion of the Ukrainian instrumental music, folk songs and dances, speech, formation of mutual respect between people in the society is one of the main problems of improving human relations. The research focuses on a wide range of cultural issues related to the functioning, development and enrichment of ethnomusical, ethnosinging and ethnodancing values, its use as means of the artistic and creative activity of younger schoolchildren in the educational process of primary school. Instrumental, singing and choreographic folklore of Ukraine, as a component of national musical creativity that reflects the diversity of people’s lives, is a result of both the individual and mass musical creativity. The artistic and creative activity of younger schoolchildren by means of the national singing and choreographic folklore is a complex and at the same time a serious pedagogical process thanks to which the person’s spiritual values are nurtured and developed, such as faith, love, kindness, patience, mercy. The pedagogical experience of famous composers, musicians and choreographers allows us to state that the issues of pedagogical support of the artistic and creative activities of younger schoolchildren require the attention of teachers, related to the implementation of the appropriate forms, methods and technologies of folkloric cultural impact on students in practice.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20578
Appears in Collections:№2 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yulia Volodymyrivna.pdf199.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.