Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20314
Title: | About the interaction of intonation and kinesics in music |
Other Titles: | Про взаємодію інтонації і кинесики в музичному мистецтві |
Authors: | Клещуков, Володимир Петрович Kleshchukov, Volodymyr Petrovych |
Keywords: | musical art choreography means of expression rhythm movement plastic kinesics visualization spatial intonation музичне мистецтво хореографія засоби виразності ритм рух пластика кинесика візуалізація просторовість інтонація |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Гельветика |
Citation: | Kleshchukov V. P. About the interaction of intonation and kinesics in music / V. P. Kleshchukov // Музичне мистецтво і культура. 2018. - Вип. 27, кн. 2. - Р. 262-272. |
Abstract: | The article identifies the principles of functioning of the movement, plastic, kinesics, spatiality, visualization categories in the musical art. The research methodology consists in the application of comparative, aesthetic and cultural, historical methods, as well as systemic, synergistic, musicological and music and performing approaches. The scientific novelty of the work lies in the deepening of ideas about the plastic nature of musical art. The rhythm and intonation manifestations in the performance and perception of music, their organic connection with all musical and expressive means are analyzed and substantiated. Conclusions. The study of the functioning and interaction of intonation and kinetic means that convey emotional information in music reveals their ontological relationship, similar to the interaction of verbal and non-verbal means of communication. The action of kinetic units, including instrumental forms of movements, sharpens the expression of the performance of articulation-stroke, dynamic and textured means, as well as the emotional perception of music. The factor contributing to the widespread use of kinetic means is their focus on dialogue, requiring a quick change of «characters». У статті виявляються принципи функціонування категорій руху, пластики, кінесики, просторовості, візуалізації в музичному мистецтві. Методологія дослідження полягає в застосуванні компаративного, естетико-культурологічного, історичного методів, а також системного, синергетичного, музикознавчих та музично-виконавських підходів. Наукова новизна роботи полягає в поглибленні уявлень про пластичну природу музичного мистецтва. Аналізуються й обгрунтовуються рухово-моторні прояви у виконанні і сприйнятті музики, їх органічний зв’язок з усіма музично-виразними засобами. Висновки. Дослідження функціонування та взаємодії інтонаційних і кінетичних засобів, які передають емоційну інформацію в музиці, виявляють їх онтологічну спорідненість, подібно до взаємодії вербальних і невербальних засобів комунікації. Дія кінетичних одиниць, включаючи інструментальні форми рухів, загострює експресію виконання артикуляційно-штрихових, динамічних і фактурних засобів, а також емоційне сприйняття музики. Фактором, що обумовлює широке вживання кінетичних засобів, є їх орієнтація на діалог, що вимагає швидкої зміни «персонажів». |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20314 |
Appears in Collections: | Кафедра музичного мистецтва і хореографії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kleshchukov .pdf | 186.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.