Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/16733
Назва: | Психологічні особливості актуалізації метакогнітивного потенціалу особистості: дис. доктора філософії спец. 053 психологя |
Інші назви: | Psychological features of the actualization of the metacognitive potential of the individual |
Автори: | Ватан, Юлія Павловна Vatan, Yu. P. |
Ключові слова: | метакогнітивна активність метакогнітивний потенціал структурні компоненти прийняття рішення регуляція мотивація суб’єктність особистість фактори особистості кількісний та якісний аналіз metacognitive activity metacognitive potential structural components decisionmaking regulation motivation subjectivity creative abilities and creativity individual psychological properties personality personality factors quantitative and qualitative analysis selfdevelopment and selfrealization, vitality саморозвиток та самореалізація творчі здібності та креативність життєстійкість індивідуально-психологічні властивості |
Дата публікації: | 2023 |
Видавництво: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
Бібліографічний опис: | Ватан Ю. П. Психологічні особливості актуалізації метакогнітивного потенціалу особистості: дис. доктора філософії : спец. 053 психологія / Ю. П. Ватан; наук. керів. М. Й. Казанжи; ПНПУ імені К. Д. Ушинського. - Одеса, 2023. - 234 с. |
Короткий огляд (реферат): | Дисертацію присвячено розгляду метакогнітивної активності як форми прояву метакогнітивного потенціалу особистості, яка розуміється як довільна цілеспрямована психічна діяльність, сутність якої полягає у управлінні процесами сприймання, збереження, обробки та відтворення інформації. За результатами теоретикометодологічного аналізу наукових праць встановлено, що відмітною рисою метакогнітивних явищ є спрямованість на суб’єктивну внутрішню реальність особистості. Сукупність здібностей, що розвиваються в онтогенезі та навичок, що набуваються під час навчання, які актуалізуються за певних умов у формі метакогнітивної активності та забезпечують людині здатність здійснювати регулювання власними пізнавальними процесами, є проявом метакогнітивного потенціалу особистості. Метакогнітивна активність є властивістю особистості, структурні компоненти якої належать до різних класів психічних явищ: мотиваційно емоційний, рефлексивнооцінний, вольовий, операційний та інформаційний. Мотиваційноемоційний компонент поєднує сукупність мотивів, потреб, інтересів індивіда, які можуть ініціювати його метакогнітивну активність, впливати на її тривалість та стійкість. Рефлексивнооцінний має своїм змістом процеси спостереження індивідом за власною когнітивною діяльністю та надання оцінок її ходу, які можуть бути як раціональними, так і будуватися на емоційних ставленнях. Вольовий компонент метакогнітивної активності являє собою сукупність процесів, що забезпечують здійснення індивідом свідомого управління сприйняттям, збереженням, обробкою та 3 відтворенням інформації. Операційний – виявляється у конкретних діях, за допомогою яких здійснюються регулятивні функції (розподіл часу, пошук помилок, вибір стратегій, заміна стратегії у випадку, коли вона виявляється непродуктивною тощо). Інформаційний компонент містить знання людини про особливості власних пізнавальних процесів, когнітивні стратегії, а також інформацію про завдання, що перед нею стоїть, умови, в яких здійснюється діяльність, наявні можливості. The dissertation is devoted to consideration of metacognitive activity as a form of manifestation of the metacognitive potential of an individual, which is understood as a voluntary purposeful mental activity, the essence of which is to manage the processes of perception, storage, processing and reproduction of information. According to the results of the theoretical and methodological analysis of scientific works, it was established that a distinctive feature of metacognitive phenomena is the focus on the subjective inner reality of the individual. The set of abilities developed during ontogenesis and skills acquired during training, which are actualized under certain conditions in the form of metacognitive activity and provide a person with the ability to regulate their own cognitive processes, is a manifestation of the metacognitive potential of an individual. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/16733 |
Розташовується у зібраннях: | Дисертації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Vatan Yu. P.pdf | 2.1 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.