Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1535
Title: | Психологічні засади формування у студентів здатності до самоствердження |
Other Titles: | Psychological principles of forming students' capacity for self-assertion |
Authors: | Євченко, Ірина Миколаївна Yevchenko, Iryna Mykolayivna |
Keywords: | самоствердження студенти стратегія домінування стратегія самопригнічення конструктивна стратегія психологічні засади самоствердження формування здатності до самоствердження self-affirmation the students domination strategy self-suppression strategy constructive strategy psychological principles of self-affirmation ability to self-affirmation development |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Євченко, І. М. Психологічні засади формування у студентів здатності до самоствердження : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Ірина Миколаївна Євченко; наук. кер. В. В. Турбан; ДЗ "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". – Одеса, 2013. – 18 с. |
Abstract: | Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних засад формування у студентів здатності до самоствердження. У дисертації здійснено спробу систематизації на теоретичному та емпіричному рівнях даних щодо сутності самоствердження, його загальних характеристик та вікових особливостей. Проведено науково-категоріальний аналіз понять, які є спорідненими за своїм значенням до поняття самоствердження. Уточнено зміст поняття «здатність до самоствердження». В ході емпіричного дослідження з’ясовані психологічні особливості студентів з різними стратегіями самоствердження, що дозволило визначити спектр властивостей особистості, що є психологічним базисом формування конструктивних та неконструктивних стратегій самоствердження. The dissertation is devoted to the study of psychological principles of forming students' capacity for self-affirmation. The dissertation is an attempt to systematize the data concerning the sense of self-affirmation phenomenon, its general characteristics and age peculiarities on the theoretical and empirical levels. A scientific analysis of categorical notions related in meaning to the concept of self-affirmation is made. The content of the “capacity for self-affirmation” notion is specified. During the empirical research the psychological characteristics of students with different strategies for self-affirmation were elucidated. That enabled us to define a range of personality traits which is the psychological basis of constructive and non-constructive strategies of self-affirmation development. A program to form students' capacity for a constructive self-affirmation strategy is developed and tested. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1535 |
Appears in Collections: | Автореферати |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Yevchenko.pdf | 215.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.