Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14608
Title: | Physical fitness of modern students based on the results of psychophysiological diagnostics |
Other Titles: | Фізична підготовленість сучасних студентів за результатами психофізіологічної діагностики |
Authors: | Dehtiarenko, Tetiana Vоlodymyrivnа Дегтяренко, Тетяна Володимирівна Yagotin, R. S. Коджебаш, Владислав Федорович Kodzhebash, Vladyslav Fedorovych |
Keywords: | psycho-motility students physical readiness. психомоторика студенти фізична підготовленість |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Dehtiarenko T. V. Physical fitness of modern students based on the results of psychophysiological diagnostics / T. V. Dehtiarenko, Yagotin R, V. F. Kodzhebash // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES). - March 2022. - Vol. 22 (issue 3), Art 87, pp. 696 – 700. |
Abstract: | Adequate physical activity is a significant component of the successful development of any nation and is the leading factor in stimulating the adaptive capabilities of the body, and also ensures a healthy lifestyle for students. According to most scientists, in order to improve the organization of physical education classes, it is advisable to use a differentiated control of the physical and functional state of students based on the results of a comprehensive psychophysiological diagnosis and assessment of individual psychomotor qualities. Until now, the normative ranges that determine the physical fitness degree of student youth require clarification. There is no doubt that an important factor for improving the diagnosis of the students’ psychophysical state is the hardwaresoftware using that allows to carry out the medical control in physical education classes properly. The authors have made a comparative analysis of the students’ physical fitness (Odessa Academy of Food Technologies) with created normative ranges of the psychophysiological state of their mates (general medical group) according to the next indicators: the latent period duration of a simple and complex visual-motility reaction, the level of sensorimotor excitation, sensorimotor accuracy, rapidity of leading hand, functional brain asymmetry coefficient. We used the next techniques: "Sensorimotor reactions", "Reaction to a moving object", "Tapping test" and "Koos’ Cubes". Достатня фізична активність є важливою складовою успішного розвитку будь-якої нації і є провідним чинником стимуляції адаптаційних можливостей організму, а також забезпечує здоровий спосіб життя для студентів. На думку більшості вчених, з метою покращення організації занять фізичною культурою є доцільно використовувати диференційований контроль фізичного та функціонального стану студентів за результатами комплексної психофізіологічної діагностики та оцінки індивідуальних психомоторних якостей. Досі потребують уточнення нормативні діапазони, що визначають ступінь фізичної підготовленості студентської молоді. Безсумнівно, важливим фактором удосконалення діагностики психофізичного стану студентів є використання програмно-технічного забезпечення, що дозволяє належним чином здійснювати медичний контроль на уроках фізичної культури. Авторами проведено порівняльний аналіз фізичної підготовленості студентів (Одеська академія харчових технологій) зі створеними нормативними діапазонами психофізіологічного стану їхніх одногрупників (загальна медична група) за такими показниками: тривалість та комплексна зорово-моторна реакція, рівень сенсомоторного збудження, сенсомоторна точність, швидкість провідної руки, коефіцієнт функціональної асиметрії мозку. Авторами використовані наступні методики: «Сенсомоторні реакції», «Реакція на рухомий об’єкт», «Тест на постукування» та «Кубики Куса». |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14608 |
Appears in Collections: | Кафедра фізичної реабілітації, біології і охорони здоров’я |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Physical fitness of modern students 2022.pdf | 148.6 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.