Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6880
Title: | Особливості розвитку рефлексивності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів в умовах післядипломної педагогічної освіти |
Other Titles: | Peculiarities of development of teachers’ reflexivity under conditions of postgraduate pedagogical education |
Authors: | Палько, Т. В. |
Keywords: | reflexivity teacher professional activity postgraduate pedagogical education tutors of institutions of postgraduate pedagogical education рефлексивність учитель професійна діяльність післядипломна педагогічна освіта викладачі закладів післядипломної педагогічної освіти |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Палько Т. В. Особливості розвитку рефлексивності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів в умовах післядипломної педагогічної освіти / Т. В. Палько // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 12. – С. 164-170. |
Abstract: | The article highlights the results of the empirical research of levels and factors of teachers’ reflexivity development. An insufficient level of reflexivity in almost half of the surveyed teachers was discovered. The aspects of reflexivity of the teachers in terms of socio-demographic (gender, nationality, age), organizational and professional (work experience, school type) factors were determined. The obtained data shows that reflectivity in the male teachers of older age is significantly less than in those of younger age, while reflexivity level of female teachers doesn’t change with age. As for reflexivity aspects of teachers depending on the type of school the results of variance analysis showed higher indices of reflexivity of teachers who work at schools of new type (lyceums, upper secondary school, etc.) than teachers working at traditional comprehensive schools. The insufficient assistance of teachers’ reflexivity development in conditions of postgraduate pedagogical education is revealed. In particular, teachers have only fractal ability to make a reflective analysis of various aspects of teaching and professional activities. У статті висвітлено результати емпіричного дослідження рівнів та чинників розвитку рефлексивності учителів. Установлено недостатній рівень рефлексивності майже у половини досліджуваних учителів. За результатами дисперсійного аналізу встановлено більш високі показники рефлексивності у вчителів, які працюють у закладах нового типу (ліцеях, гімназіях тощо) порівняно з педагогами з традиційних шкіл. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6880 |
Appears in Collections: | 2014 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.