Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6591
Title: Experimental Work on Teaching Future Teachers Second Foreign Language Pronunciation
Other Titles: Експериментальна робота з навчання майбутніх учителів вимови другої іноземної мови
Authors: Chukhno, Olena
Чухно, Олена Анатоліївна
Keywords: foreign language communicative competence
future teachers
professional phonetic competence
the first foreign language
the second foreign language
професійна фонетична компетентність
диференційна чутливість
фонетичні знання
фонетичні навички
фонетичні вміння
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Chukhno O. Experimental Work on Teaching Future Teachers Second Foreign Language Pronunciation / O. Chukhno // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С.112-119.
Abstract: Higher pedagogical educational establishments provide their students with an opportunity to become a teacher of two foreign languages. This leads to the necessity of working out teaching methods which allow forming the sufficient level of professional phonetic competence in the second foreign language during a limited period of time. The novelty of the research is in the theoretical grounding and elaborating of methods of forming future teachers’ phonetic competence in English as the second foreign language after German by means of developing the cyclic model of this process and the corresponding subsystem of exercises. The paper aims to present the results of the experimental verification of the effectiveness of the developed methods. The conducted pedagogical experiment started with a test whose results became evidence of a rather low level of future teachers’ phonetic competence in English as the second foreign language and proved the need for systematic work on its development. Experimental training was conducted according to two variants of teaching methods. Variant A was based on the author’s cyclic model of professionally oriented teaching of English pronunciation after German that included the introductory theoretical-practical and practical parts and took into account future teachers’ experience in learning the native and first foreign languages. Variant B was different from Variant A in relying in the teaching process only on the students’ native language. The results of the test carried out after the experimental teaching proved the effectiveness of both variants. However, the comparison of the increased indices of professional phonetic competence levels led to the conclusion that Variant A is much more effective. Thus, it can be regarded more preferable while implementing the developed methods into the teaching process. Вищі педагогічні навчальні заклади надають можливість своїм студентам отримати спеціальність учителя двох іноземних мов. Це зумовлює необхідність у розробці методики, яка дозволяє найбільш ефективно протягом обмеженого часу сформувати у студентів достатній рівень володіння професійною фонетичною компетентністю як складника загальної іншомовної комунікативної компетентності в другій іноземній мові. Автором було вперше теоретично обґрунтовано та розроблено методику формування в майбутніх учителів англомовної фонетичної компетентності на базі німецькомовної шляхом укладання циклічної моделі цього процесу та відповідної підсистеми вправ. Метою дослідження є висвітлення результатів експериментальної перевірки ефективності розробленої методики. Проведений педагогічний експеримент було розпочато передекспериментальним тестуванням, результати якого засвідчили доволі низький рівень володіння студентами вимовою англійської мови як другої іноземної, а також підтвердили необхідність систематичної роботи над удосконаленням усіх її аспектів. Експериментальне навчання здійснювалося за двома варіантами методики. Варіант А ґрунтувався на розробленій автором циклічній моделі професійно зорієнтованого навчання англійської вимови після німецької, що включала вступний теоретично-практичний і практичний цикли та передбачала поетапне формування професійної фонетичної компетентності в другій іноземній мові із урахуванням досвіду вивчення майбутніми вчителями першої іноземної та рідної мов. Варіант Б методики відрізнявся від Варіанту А опорою в процесі навчання виключно на рідну мову студентів. Результати післяекспериментального зрізу довели ефективність обох варіантів методики, проте порівняння показників приросту у рівні сформованості складників професійної фонетичної компетентності дозволило зробити висновок, що Варіант А методики є значно ефективнішим, тому має перевагу перед Варіантом Б у впровадженні у навчальний процес.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6591
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chukhno.pdf649.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.