Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6585
Title: | Leadership Qualities as an Effective Attribute of Would be Managers’ Culture Forming in Higher Educational Establishments |
Other Titles: | Лідерські якості як ефективний чинник формування управлінської культури майбутніх керівників у вищих закладах освіти |
Authors: | Khomik, Oksana Хомік, Оксана Kovalchuk, Oksana Ковальчук, Оксана Myshko, Olena Мишко, Олена |
Keywords: | leadership qualities managerial culture would be managers лідерські якості управлінська культура майбутні керівники |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Khomik O. Leadership Qualities as an Effective Attribute of Would be Managers’ Culture Forming in Higher Educational Establishments / O. Khomik, O. Kovalchuk, O. Myshko // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С.71-77. |
Abstract: | The system of views on the significance of the problem of managers’ training with high managerial culture has been considered in the article. The literature analysis allows suggesting that modern enterprises and organizations need managers who have a wide scientific, professional, managerial outlook; developed creative, practical thinking, a high managerial culture and can solve the whole complex of managerial tasks. Leadership qualities are the effective attribute of managerial culture formation. However, a would be manager can successfully implement himself/herself in professional management activity, having a rather high level of aspiration to be a leader in the team. The pedagogical experiment was conducted with aim to test the influence of leadership qualities on would be managers’ culture formation. The purpose of the research is the scientific substantiation and experimental verification of the leadership qualities’ influence on would be managers’ culture formation. The “Leader” method was used to determine the level of would be managers’ culture maturity. The implementation of organizational and pedagogical conditions is the important criterion of education of would be managers’ leadership qualities, namely: integration of theoretical and practical training of students in the gradual formation process of managerial culture by various multimedia means and methods; formation of electronic educational environment, presented by theoretical, practical and scientific multimedia content, oriented to the managerial culture of would be managers; organization of individual and independent educational and cognitive students’ activity using the Internet club of management skills. The dynamics of the leadership quality levels maturity is presented in the paper. The results of the conducted pedagogical experiment have shown an increase of the leadership qualities levels both in the experimental and control groups. У статті розглянуто систему поглядів на актуальність проблеми підготовки керівників з високою управлінською культурою. Аналіз літератури дозволив висунути припущення про те, що сучасним підприємствам та організаціям потрібен керівник, який володіє широким науковим, професійним, фаховим і управлінським кругозором, розвинутим творчим практичним мисленням та високою управлінською культурою, який спроможний ефективно вирішувати весь комплекс управлінських завдань, що стоять перед ним. Ефективним чинником формування управлінської культури керівників є лідерські якості, адже, маючи достатньо високий рівень прагнення бути лідером у колективі, майбутній керівник може успішно реалізувати себе у професійній управлінській діяльності. З метою перевірки впливу лідерських якостей на формування управлінської культури майбутніх керівників проводився педагогічний експеримент. Мета дослідження: наукове обґрунтування та експериментальна перевірка впливу лідерських якостей на формування управлінської культури майбутніх керівників. Для визначення рівня сформованості управлінської культури майбутніх керівників використано методику «Лідер». Важливою умовою виховання у майбутніх керівників лідерських якостей є впровадження організаційно-педагогічних умов, а саме: інтеграції теоретичної та практичної підготовки студентів у процесі поетапного формування в них управлінської культури різноманітними мультимедійними засобами і методами; формування електронного освітнього середовища, представленого теоретичним, практичним та науковим мультимедійним контентом, зорієнтованим на управлінську культуру студентів-керівників; організації індивідуальної та самостійної навчальнопізнавальної діяльності студентів з використанням інтернет-клубу управлінської майстерності. Наведено динаміку рівнів сформованості лідерських якостей. Результати проведеного педагогічного експерименту засвідчили позитивний приріст показника сформованості лідерських якостей після завершення педагогічного експерименту як у експериментальній, так і контрольній групах. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6585 |
Appears in Collections: | 2017 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Khomik.pdf | 588.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.