Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6549
Title: | Психологічні основи підготовки психологів до формування позитивного образу я-фізичного у підлітків |
Other Titles: | Psychological bases of teaching future psychologists to form positive physical self-image in adolescents |
Authors: | Поспелова, Ірина Донатасівна Pospelova, Iryna Donatasivna Косьянова, Олена Юріївна Kosyanova, Olena Yuriivna |
Keywords: | позитивна Я-концепція Я-фізичне підлітки студенти-психологи механізми психологічного захисту positive self-concept physical self-image adolescents students-psychologists mechanisms of psychological defense |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Поспелова І. Д. Психологічні основи підготовки психологів до формування позитивного образу я-фізичного у підлітків / І. Д. Поспелова, О. Ю. Косьянова // Наука і освіта. - 2017. - №11. - С.60-64. |
Abstract: | У статті визначено важливість позитивного образу Я-фізичного у підлітків, подано інструментарій його формування на основі диференціального підходу як методологічного концепту професійної підготовки майбутніх фахівців психологічної галузі при роботі з молоддю. Зазначено теоретичні основи психологічних особливостей значущості образу Я-фізичного у підлітків та його самооцінки, а також визначено психологічні особливості підготовки психологів до формування позитивного образу Я-фізичного та їх механізмів психологічного захисту. Доводяться нові можливості психологічного інструментарію для виявлення і подолання проблем розвитку позитивної Я-концепції у підлітків. The paper aims to reveal psychological bases of teaching psychologists to form positive physical self-image in adolescents. The following empirical methods were used in the study: method Self-Attitude to Physical Self-Image Inventory by A. Cherkashena; Index of Life Inventory by R. Plutchik and Ch. Kellerman. The degree of coherence of individual self-esteem rates of adolescents with the estimates of the significance of the studied characteristics of their physical self-image was determined using Pearson correlation coefficient. An important step in a professional approach is considering the components of adolescents’ physical self-image, namely its anatomical, functional and social characteristics. The ratio of the ideal self-concept and the ideal physical self-image, which is extremely significant for adolescents, is of particular importance. The closer physical self-image is to the ideal created by the individual, the more likely he/she will have positive self-concept in general. A future psychologist should pay special attention to the mechanisms of psychological defense of an adolescent, which protect his/her physical self-image in the case of conflicting attitudes in the personality itself or inconsistency of external information and his/her worldview or self-image. The components of developing work contributing to the overcoming of internal conflicts and self-identification of an adolescent’s personality have been distinguished: body-focused art therapy; elements of psychoanalysis and analytical psychology; elements of positive psychotherapy; humanistic psychology, etc. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6549 |
Appears in Collections: | 2017 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pospelova.pdf | 549.45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.