Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6348
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Zolotukhina, Svitlana | - |
dc.contributor.author | Bashkir, Olha | - |
dc.contributor.author | Zhernovnykova, Oksana | - |
dc.contributor.author | Золотухіна, Світлана Трохимівна | - |
dc.contributor.author | Башкір, Ольга | - |
dc.contributor.author | Жерновникова, Оксана | - |
dc.date.accessioned | 2020-02-04T11:14:50Z | - |
dc.date.available | 2020-02-04T11:14:50Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Zolotukhina S. Stages of training future mathematics teachers in the field of pedagogical improvisation / S..Zolotukhina, O. Bashkir, O. Zhernovnykova | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6348 | - |
dc.description.abstract | Pedagogical improvisation helps a teacher to respond to new unexpected situations in a quick, flexible and ade-quate way. The aim of the research is to test the effectiveness of theoretically developed stages of training future math-ematics teachers in the field of pedagogical improvisation (motivational-target, content-procedural, evaluative-reflexive). The following criteria for future Mathematics teachers’ pedagogical interaction skills were distinguished: motivational, substantive, procedural-behavioral, reflexive, on the basis of which the examination of the investigated phenomenon was carried out. At the initial stage of the pedagogical experiment, the students were interviewed, and the results showed a low level of their pedagogical improvisation skills according to all indicators. Subsequently, each group was subdivided into experimental and control subgroups. У статті розглянуто підходи сучасних науковців до визначення сутності процесу підготовки майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації. Згідно з дослідницьким задумом, формування готовності майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації сприятиме тому, що в майбутній професійній діяльності студенти швидко, гнучко й адекватно реагуватимуть на щойно створені ситуації або ті, що виникли стихійно й раптово. Мета статті полягає в перевірці ефективності теоретично розроблених етапів підготовки майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації (мотиваційно-цільовий, змістово-процесуальний, оціно-рефлексивний). Методи дослідження: теоретичні – аналіз, синтез, порівняння, класифікація науково-методичної літератури з метою визначення ключових понять до-слідження; емпіричні – фрагменти педагогічного експерименту; анкетування студентів, майбутніх учителів математики. Проаналізовано наукові позиції щодо визначення критеріїв формування готовності майбутніх учителів математики до педагогічної взаємодії: мотиваційний, змістовий, процесуально-поведінковий, рефлексивний, на основі яких здійснюється оцінка досліджуваного феномена. | uk |
dc.language.iso | en | uk |
dc.publisher | Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»; Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України | uk |
dc.subject | training | uk |
dc.subject | readiness | uk |
dc.subject | future teachers of mathematics | uk |
dc.subject | educational process | uk |
dc.subject | higher educational institutions | uk |
dc.subject | pedagogical improvisation | uk |
dc.subject | підготовка | uk |
dc.subject | готовність | uk |
dc.subject | майбутні вчителі математики | uk |
dc.subject | навчально-виховний процес | uk |
dc.subject | заклад вищої освіти | uk |
dc.subject | педагогічна імпровізація | uk |
dc.title | Stages of training future mathematics teachers in the field of pedagogical improvisation | uk |
dc.title.alternative | Етапи підготовки майбутніх учителів математики до педагогічної імпровізації | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | 2018 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Svitlana Zolotukhina.pdf | 606.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.