Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6315
Title: | Поняттєва співвіднесеність лінгводидактичних термінів «робота з текстом» і «робота над текстом» |
Other Titles: | Conceptual correlation of the terms lingvodidactic terms "work with text" and "work on text" |
Authors: | Омельчук, Сергій Omelchuk, Serhiі |
Keywords: | принцип системності прийменниково-іменникова словоформа семантико-синтаксичні відношення term phrase preposition and substantive word form semantic and syntactic relations principle of systematicity |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Омельчук С. Поняттєва співвіднесеність лінгводидактичних термінів «робота з текстом» і «робота над текстом» / С. Омельчук // Наука і освіта. - 2018. - №4. - С. 56-64. |
Abstract: | Наукові дослідження з лінгводидактики засвідчують порушення принципу системності як однієї з основ-них ознак терміна: у словосполученнях на позначення одного методичного поняття вчені вживають різні прийменники, тим самим уважаючи, що терміни «робота з текстом» і «робота над текстом». У статті досліджено поняттєву співвіднесеність термінів «робота з текстом» і «робота над текстом» у сучасному лінгводидактичному дискурсі. The article investigates the normative functioning of term phrases ‘working with a text’ and ‘working on a text’ in the linguistic didactic discourse. The carried out component analysis has made it possible to determine a semantic or-ganization of both terms on the basis of a complex analysis of scientific sources and lexicographic works. It has been proved that these terms in the Ukrainian linguistic didactic science denote different methodical concepts. “Working with a text” in the meaning of a methodical technique involves the implementation of mental actions on a certain di-dactic material. It means comprehension and analysis of the text. “Working on a text” is a productive activity based on the creation (composition, writing, modeling, etc.) of a speech utterance. Such constructions are structurally incomplete, but they are complete semantically. In the absence of a lexically expressed deverbative, the semantic load falls on a semantically and structurally obligatory object with the meaning of the object of an action. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/6315 |
Appears in Collections: | 2018 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Serhiі Omelchuk.pdf | 664.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.