Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5953
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКостюченко, Тетяна Миколаївна-
dc.contributor.authorKostiuchenko, Tetiana Mykolaivna-
dc.date.accessioned2020-01-20T13:53:18Z-
dc.date.available2020-01-20T13:53:18Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationКостюченко Т. М. Сутність світоглядно-мотиваційного компонента в структурі здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогів / Т. М. Костюченко // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.112-117.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5953-
dc.description.abstractУ статті розглянуто сутність і структура здоров’язбережувальної компетентності; визначено поняття «здоров’язбережувальна компетентність» на основі зіставлення понять «компетентність», «здоров’я», «здо-ров’язбереження». Визначено основні показники здорового образу життя, що забезпечують організацію фахової підготовки майбутнього соціального педагога до здоров’язбережувальної компетентності. Світоглядно-мотиваційний компонент відображає особистісно-ціннісний аспект здоров’язбереження особистості та ви-значає здоров’я як результат самопізнання, оскільки від стану здоров’я залежить зміст відповідей на запи-тання про роль особистості у світі та суспільстві, світовідчуття, світоуявлення, світорозуміння, світо-сприйняття, тобто світогляду особистості..The essence and structure of health-saving competence is considered on the basis of reviewing a number of scientific sources in the direction of the contemporary issues of future social pedagogues’ training. The concept of ―health-saving competence‖ is described by comparing notions of ―competence‖, ―health‖, and ―health protection‖. Health is considered as one of the most important human values and is characterized as a personal property, aimed at preserving physical, so-cial, mental and spiritual health. Health-saving competence of social pedagogues is considered as an integral characteristic of a personality, which helps to implement individual and social requirements and demands, to act under specific circum-stances, to carry out certain tasks concerning one’s own and others’ health. It helps to organize a healthy lifestyle in physi-cal, social, mental and spiritual and work spheres. The main criterion of this competence is the state of optimal correspon-dence and harmony between physical, mental and social aspects of human life. The formation of this competence covers a range of physical, mental and social skills (competencies), which promote a healthy lifestyle. Healthy lifestyle is a life sys-tem, which is characterized by unity and expediency of its structural components. The processes of self-organization and self-discipline increase adaptive organism abilities, promote regulating its inner resources and abilities in vital, sociocultur-al and professional development. Responsibility for one’s health in future social pedagogues is forming as a part of compe-tence development and manifests itself in the complex of positive attitudes, developing means and techniques of health protection. Ideologically-motivational component reflects the personally-valuable aspect of health protection and defines health as a result of self-cognition, because state of health defines all aspects of human life and worldview.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectкомпетентністьuk
dc.subjectздоров’яuk
dc.subjectздоров’язбереженняuk
dc.subjectструктура здоров’язбережувальної компетенціїuk
dc.subjectкомпонентuk
dc.subjectкритерійuk
dc.subjectcompetenceuk
dc.subjecthealthuk
dc.subjecthealth protectionuk
dc.subjecthealth-saving competenceuk
dc.subjectstructure of health-saving competenceuk
dc.subjectcomponentuk
dc.subjectcriterionuk
dc.titleСутність світоглядно-мотиваційного компонента в структурі здоров’язбережувальної компетентності майбутніх соціальних педагогівuk
dc.title.alternativeEssence of ideologically-motivational component in structure of future social pedagogues’ health-saving competenceuk
dc.typeArticleuk
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kostiuchenko.pdf260.37 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.