Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5712
Назва: | Самоосвітня компетентність майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу, її сутність та структура |
Інші назви: | Self-educational competence of future teachers of humanities, its nature and structure |
Автори: | Рой, Софія Дмитрівна Roi, Sofiia |
Ключові слова: | компетентність самоосвіта самостійно організована освітня діяльність самоосвітня компетентність структура самоосвітньої компетентності майбутніх вчителів підготовка компетентность структура самообразовательной компетентности будущих учителей подготовка competence self-education self-organized educational activities self-educational competence the structure of self-competence of future teachers training |
Дата публікації: | 2015 |
Видавництво: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Бібліографічний опис: | Рой С. Д. Самоосвітня компетентність майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу, її сутність та структура / С. Д. Рой // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.125-129. |
Короткий огляд (реферат): | У статті визначено сутність та структуру самоосвітньої компетентності майбутніх вчителів предметів гу- манітарного циклу. Самоосвітня компетентність – це інтегративна якість особистості, що проявляється у здатно- сті до цілеспрямованої, самостійно організованої освітньої діяльності, а також у наявності певного комплексу знань, умінь, навичок та особистісно-професійного досвіду, що дозволяють здійснювати таку діяльність. У структурі само- освітньої компетентності вчителів предметів гуманітарного циклу було виявлено чотири компоненти: мотиваційно- ціннісний, когнітивно-операціональний, організаційний компонент та контрольно-рефлексивний компонент. The relevance of the research is explained by the importance of the issue of the formation of self-educational competence of future teachers in today’s rapid changes and the development of science and technology. Conditions of the present demand a modern expert to be aware of the newest information of special character that will allow him to remain competitive at the labour market. In this regard there is a problem of the continuous increasing of professional qualification. Thus, one of the major competences for future experts is self-educational one. Self-educational competence is of the great importance in the course of training of future teachers. The article is aimed at determining the nature and structure of self-educational compe- tence of teachers majoring in humanities. The review of psychological and pedagogical literature allows to make a conclusion that, despite a long-term history of studying, the concept «competence» has no clear interpretation. There are three main ap- proaches to defining the nature of a phenomenon «competence»: personal, active and integrative. Besides, there are three main approaches to the interpretation of the concept of «self-educational competence»: integrative, active and personal-active. In the structure of self-educational competence of future teachers we allocate the following four components: motivational and value, the components of which characterize students’ attitude to self-education; cognitive and operational, involving obtain- ing a certain set of knowledge, skills and the ability to use this knowledge under new conditions; organizational, containing knowledge, skills to organize and implement self-education; control and reflective, including the ability to perform reflection, introspection and self-assessment of self-educational activity. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5712 |
Розташовується у зібраннях: | 2015 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Roi.pdf | 240.29 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.