Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5185
Title: | Вплив кар’єрних орієнтацій на формування професійної мотивації майбутніх учителів у навчальному процесі |
Other Titles: | Influence of career orientations on formation of future tefchers`professional motivation in educational process |
Authors: | Гончарова, Наталія Олексіївна Honcharova, Natalia |
Keywords: | кар’єрні орієнтації професійна мотивація навчальний процес професійна кар’єра професійний розвиток становлення кар’єри майбутнього учителя карьера career orientations professional motivation learning process career development professional devel-opment future teachers’ career development |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Гончарова Н. О. Вплив кар’єрних орієнтацій на формування професійної мотивації майбутніх учителів у навчальному процесі / Н. О. Гончарова // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С.31-35. |
Abstract: | Стаття присвячена вивченню кар’єрних орієнтацій майбутніх учителів у процесі неперервної освіти, що дозволяє визначити шляхи формування професійної мотивації на етапі їх навчання. Аналіз джерел свідчить, що більшість студентів мають невисокий рівень професійної мотивації. Це є прямим наслідком недостатньої сформованості уявлень про зміст своєї майбутньої діяльності, структуру професійних намірів, що може відо-бражатися на успішності та компетентності майбутнього фахівця. Тому саме кар’єрні орієнтації майбутніх учителів під час їх навчання у виші допоможуть сформувати відповідну професійну мотивацію, яка позитивно вплине на їх подальший професійний розвиток. The features of future teachers’ professional formation, which allows them to form professional motives when studying at the university, are described in the paper. Special attention is paid to the motivation of success achievement as an indicator of career orientations. It is career orientations that influence the development of motive of achieving success as a factor of future efficient activity. In the process of studying students will understand the meaning of their profession and their mission in it, comprehend and learn the theory, master the practice and methods of purposeful pro-fessional and personal self-development. Therefore, the success of professional activities influences the career orienta-tion and professional motivation. The carried out theoretical research helped to reveal the following peculiarities of fu-ture teachers’ professional formation: the development of basic principles of career formation at the stage of studying at an educational establishment, diagnostics of systemically important factors, which contribute to the successful career development of a future teacher; purposeful career planning, etc. The atmosphere at the university, oriented at the de-velopment of student’s personal qualities and competences, allows to form the consciousness attitude and behavior in future vocational activity and career goals. Professional motivation can be improved with the help of psychological conditions providing the increasing of the life strategy understanding, the development of value system of future profes-sion, the ability to set professional goals and achieve them. The motive of success achievement is considered as a com-ponent of professional motivation and a factor of career orientations formation. The high level of success achievement motivation is one of the main conditions of the efficient professional activity, which allows to predict the development of students’ career orientations, which are the prerequisite of their successful work. In this regard, the problem of psy-chological conditions and factors, which provide the development of success achievement motivation of future teachers is very important, because this motive provides the success of future specialists’ work. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5185 |
Appears in Collections: | 2015 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Goncharova.pdf | 231.61 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.