Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/3917
Title: | Сутність феномена «учнівський колектив» |
Other Titles: | The essence of the phenomenon «pupils’ collective» |
Authors: | Нестеренко, Сергій Сергійович Nesterenko, Serhiy Serhiyovych |
Keywords: | колектив шкільний колектив учнівський колектив collective school collective pupils’ collective |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. — 2017. — № 6. — С. 62-67. |
Abstract: | У статті порушено проблему феномена «учнівський колектив». Наголошено, що колектив є важливим чинником і засобом виховання, розвитку та формування особистості людини. Подано сучасне трактування поняття «колектив» науковими джерелами. Наведено власне розуміння поняття «колектив» та «учнівський колектив». Розкрито проблему розвитку учнів у шкільному колективі (Т. Коннікова) та особливості виховного колективу школярів (Л. Новікова). Визначено роль педагога у розвитку дитячого колективу. The article is devoted to the issue covering the phenomenon «pupils’ collective». It is highlighted that the problem of the collective is a part of the general problem concerning a human being, which is considered from the standpoint of philosophical, socio-psychological and socio-pedagogical sciences and takes an important place among other problems of our time. Due to certain relationships, to a particular level of consciousness and moral education, the collective is an important factor and a means of education, development and formation of the human personality. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/3917 |
Appears in Collections: | 2017 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.