Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/3469
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХуан Цзіншен-
dc.contributor.authorHuang Jingsheng-
dc.date.accessioned2019-08-29T07:51:16Z-
dc.date.available2019-08-29T07:51:16Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationХуан Цзіншен. Модель формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва (експериментальна реалізація). / Хуан Цзіншен // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 104-108.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/3469-
dc.description.abstractСтаттю присвячено проблемі формування естетичного світогляду майбутніх учителів образотворчого мистецтва у педагогічних вишах. Ураховуючи специфіку професійної діяльності вчителя образотворчого мистецтва запропоновано компоненти структури естетичного світогляду педагога-художника, висвітлено систему критеріїв та показників, що дозволяють діагностувати рівні сформованості естетичного світогляду студентів. Описано експериментальну модель формування естетичного світогляду студентів та засаби її впровадження, представлено методи та форми роботи зі студентами. Наведено дані діагностування щодо рівнів сформованості естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва на різних етапах експерименту. nto account the specificity of professional activity of the future Art teachers, the structure components of the teacher-artist’s aesthetic world-view have been proposed (person-oriented, practiceoriented and integrative); the system of criteria and indices have been presented, which allows to diagnose the formation levels of the students’ aesthetic world-view. The indices of the professional criterion have been determined, they are: critical thinking, pedagogical and creative skills, emotional intelligence. The practical criterion comprises the ability to evaluate artistic-aesthetic creative products, art competence, aesthetic knowledge. The personal criterion presupposes creative skills, aesthetic taste and aesthetic thinking of an Art teacher. The experimental model aimed at the formation of the students’ aesthetic world-view and the ways of its implementation have been described; the forms and methods of work with students have been presented. Pedagogical conditions facilitating the formation of aesthetic world-view were implemented by means of different methods, forms and ways: integrated lectures, seminars-quizes, seminars-discussions, seminars-disputes, seminars-debates, representation of psychological-pedagogical cycle of aesthetic world-view’s specific characteristics and features of its formation; interactive exercises, individual-creative projects; aesthetic-creative students’ work within artistic activities (emotional-figurative essays, outlines, analysis-interpretations, lessons-excursions); educational-aesthetic products (conceptual maps, diaries of aesthetic impressions, dictionaries of artistic-aesthetic terms and ideas, reviews, portfolio), etc. The diagnostic data concerning maturity levels of future Art teachers’ world-view at different experimental stages have been presented. The comparison of the experimental data at the stating and final stages of the work with the students allowed us to make a conclusion that purposeful implementation of the experimental model aimed at the formation of the aesthetic world-view of the future Art teachers ensured stable and positive dynamics of the aesthetic world-view components formation ‒ practical-oriented, person-oriented, and professional.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectестетичний світоглядuk
dc.subjectучитель образотворчого мистецтваuk
dc.subjectмодельuk
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.subjectaesthetic worldviewuk
dc.subjectArt teacheruk
dc.subjectmodeluk
dc.subjectpedagogical conditionsuk
dc.subjecthigher educational institutionuk
dc.titleМодель формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва (експериментальна реалізація)uk
dc.title.alternativeThe model enabling the formation of the aesthetic view of the future arts teachers (experimental implementation)uk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jingsheng-2017-1.pdf528.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.