Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23739
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХмелевська, Інга Олексіївна-
dc.contributor.authorKhmelevska, Inga-
dc.contributor.authorSlobodianiuk, olodymyr Olehovych-
dc.date.accessioned2025-11-20T09:54:23Z-
dc.date.available2025-11-20T09:54:23Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationKhmelevska І. О. Artificial intelligence in music production: prospects for preparing future masters of musical art for creative activity in a modern professional environment / І. О. Khmelevska, V. О. Slobodianiuk // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 102-109.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23739-
dc.description.abstracthe article is devoted to the problems of integrating artificial intelligence (AI) technologies into the digital music production cycle and its significance in the context of professional training of future Masters of Musical Art. The aim of the study is to trace the evolution of AI models from early connectionist and rule-based systems to modern transformer-based architectures, to characterise the factors influencing their applicability in professional workflows for generating musical material, and to determine their advantages and limitations in terms of preparing future Masters of Musical Art for successful creative activity in the modern professional envi-ronment.Research methods included retrospective analysis of key stages in the development of AI models, comparative analysis of recurrent neural networks, variational autoencoders, genera-tive adversarial networks, and transformer-based systems, as well as a synthesis of literature using interdisciplinary sources in the fields of computer music, cognitive science, and music pedagogy. Стаття присвячена проблемі впровадження технологій штучного інтелекту (ШІ) до циклу цифрового музичного продакшну та її значущості в контексті професійної підготовки майбутніх магістрів музичного мистецтва. Мета дослідження – просте-жити еволюційний розвиток моделей штучного інтелекту від ранніх конекціоніст-ських і заснованих на правилах систем до сучасних архітектур на основі трансфор-мерів, охарактеризувати чинники, що впливають на їх застосовність у професійних робочих процесах генерації музичного матеріалу, визначити їхні переваги й обме-ження у проєкції перспектив підготовки майбутніх магістрів музичного мистецтва до успішної творчої діяльності в сучасному професійному середовищі. Методи дослі-дження включають ретроспективний аналіз ключових етапів розвитку моделей штучного інтелекту, порівняльний аналіз рекуррентних нейронних мереж, варіацій-них автокодувальників, генеративних змагальних мереж і систем на основі транс-формерів, а також синтез літератури з використанням міждисциплінарних джерел у галузі комп’ютерної музики, когнітивних наук і музичної педагогіки.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectartificial intelligenceuk
dc.subjectmusic productionuk
dc.subjectdigital audio workstationsuk
dc.subjectdeep learning models training of future Masters of Musical Artuk
dc.subjecttechnological literacyuk
dc.subjectштучний інтелектuk
dc.subjectмузичний продакшнuk
dc.subjectцифрові аудіоробочі станціїuk
dc.subjectмоделі глибокого навчанняuk
dc.subjectпідготовка майбутніх магістрів музичного мистецтваuk
dc.subjectтехнологічна грамотністьuk
dc.titleArtificial intelligence in music production: prospects for preparing future masters of musical art for creative activity in a modern professional environmentuk
dc.title.alternativeШтучний інтелект у музичному продакшні: перспективи підготовки майбутніх магістрів музичного мистецтва до творчої діяльності в сучасному професійному середовищіuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:№3 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artificial intelligence.pdf236.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.