Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22958
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМолчко, У. Б.-
dc.contributor.authorДемчук, О. М.-
dc.date.accessioned2025-07-17T11:08:45Z-
dc.date.available2025-07-17T11:08:45Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationМолчко У. Б. Типологія хронотопу фортепіанної творчості Олів’є Месіана / У. Б. Молчко, О. М. Демчук // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №2. – С. 127-131.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22958-
dc.description.abstractУ дослідженні представлено музикознавчий аналіз фортепіанної творчості фран- цузького митця ХХ століття Олів’є Месіана крізь призму поняття «часопростору». Розглянуто втілення сакральної образної сфери в композиціях для піаністів як голов- ної у визначальній категоріальній царині. Акцентується увага на аспектах музичного хронотропу в інструментальних п’єсах О. Месіана як новаторському чиннику, котрий визначає індивідуальні особливості його музичної мови, авторського стилю. Визна- чаючи поняття «часу» провідним його мистецькому доробку, окреслено наявність різних типів часу у фортепіанній творчості. Представлено світоглядні позиції Гри- горія Сковороди і Олів’є Месіна щодо пізнання людиною Бога. Ґрунтуючись на цьому філософському трактуванню законів Всесвіту, доведено, що в цих композиціях про- слідковуються різновиди часу: реальний, абсолютний, космологічний. The study presents a musicological analysis of the piano pieces by the twentieth-century French artist Olivier Messiaen in the context of the space-time concept. The embodiment of the sacred imagery in the compositions for pianists as the key aspect in the determinant categorical sphere is considered. The paper is focused on the aspects of musical chronotope in O. Messiaen’s instrumental pieces as an innovative factor that determines the idiosyncratic aspects of his musical language and signature style. By identifying the concept of time as the leading one in Messiaen’s artistic heritage, the paper outlines the presence of different types of time in his piano pieces. The philosophical attitudes of Hryhorii Skovoroda and Olivier Messiaen on human cognition of God are presented. Based on this philosophical interpretation of the laws of the universe, it is proved that the compositions considered feature different types of time: real, absolute, and cosmological time.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»uk
dc.subjectчасопростірuk
dc.subjectОлів’є Месіанuk
dc.subjectфортепіанні твориuk
dc.subjectфортепіанна фактураuk
dc.subjectтемпоритмuk
dc.subjectлейттематизмuk
dc.subjectspace-timeuk
dc.subjectOlivier Messiaenuk
dc.subjectpiano piecesuk
dc.subjectpiano textureuk
dc.subjecttempo and rhythmuk
dc.subjectleitmotifsuk
dc.titleТипологія хронотопу фортепіанної творчості Олів’є Месіанаuk
dc.title.alternativeTypology of the chronotope in Olivier Messiaen’s piano piecesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:№2 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
23.pdf188.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.