Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22912
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКнягницька, К. Є.-
dc.contributor.authorКириленко, Н. І.-
dc.date.accessioned2025-07-16T12:25:19Z-
dc.date.available2025-07-16T12:25:19Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationКнягницька К. Є. Формування національно-патріотичної компетентності старшокласників під час вивчення творчості Василя Стуса / К. Є. Княгницька, Н. І. Кириленко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 83-89.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22912-
dc.description.abstractАктуальність дослідження. Сучасний стан шкільної освіти спрямований на гуманізацію та гуманітаризацію навчання. Його основна мета – розвиток самостійності, критичного мислення, творчості учня, його неповторної індивідуальності. Першочерговим завданням шкільної галузі є формування різнобічної особистості, патріота, свідомого громадянина України, у якого сформовані моральні та національні ідеали. Надзвичайно багатим матеріалом для формування національно- патріотичної компетентності є творчість Василя Стуса, одного з найяскравіших українських поетіві борців за свободу слова. Вірші Стуса сповнені глибокого філософського змісту, складної морально-етичної проблематики, що спонукає учнів до роздумів, аналізу та дискусій. Крім того, вивчення його творчості сприяє формуванню національної свідомості, патріотизму та моральних цінностей. Мета статті – простежити специфіку формування національно-патріотичної компетентності учнів під час вивчення лірики Василя Стуса. Relevance of the study. The current state of school education is aimed at the humanization and humanitarianization of learning. Its main goal is to develop independence, creativity, creativity of the student, his unique individuality. The primary task of the school sector is the formation of a versatile personality, a patriot, a conscious citizen of Ukraine, who has formed moral and national ideals. The work of Vasyl Stus, one of the brightest Ukrainian poets and fighters for freedom of speech, is an extremely rich material for the formation of national-patriotic competence. Stus’s poems are full of deep philosophical content, complex moral and ethical issues that stimulate students to reflection, analysis and discussion. In addition, the study of his works contributes to the formation of national consciousness, patriotism and moral values. The purpose of the article is to trace the specifics of the formation of national-patriotic competence of students during the study of Vasyl Stus’s lyrics.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectнаціонально-патріотична компетентністьuk
dc.subjectлірикаuk
dc.subjectВасиль Стусuk
dc.subjectметодиuk
dc.subjectnational-patriotic competenceuk
dc.subjectpoetryuk
dc.subjectVasyl Stusuk
dc.subjectmethodsuk
dc.titleФормування національно-патріотичної компетентності старшокласників під час вивчення творчості Василя Стусаuk
dc.title.alternativeFormation of national-patriotic competence of senior-graders during the study of the creativity of Vasyl Stusuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kyrylenko Nadiya.pdf288.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.