Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSuslov, V.-
dc.contributor.authorСуслов, В.-
dc.date.accessioned2025-07-16T11:52:15Z-
dc.date.available2025-07-16T11:52:15Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationSuslov V. Pedagogical conditions for the formation of future officers’ international communication readiness / V. Suslov // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 50-57.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22907-
dc.description.abstractThe full-scale russian invasion of Ukraine has significantly intensified the strategic need for international interoperability in military operations and training. In this context, international communication readiness (IC readiness) has become a key competence for future officers of the Armed Forces of Ukraine (AFU). It refers to the ability to operate effectively in multilingual and multicultural environments as part of multinational military units, performing communicative tasks in real operational scenarios. This article aims to develop and justify a system of pedagogical conditions for the formation of IC readiness in professional military education (PME). The study is based on a four-component model of readiness, encompassing cognitive-linguistic, operational- activity, motivational-value, and reflective-evaluative components. A mixed-method approach was applied, combining theoretical modelling with an empirical survey of 61 instructors from Ukrainian military higher education institutions. Повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну суттєво посилило стратегічну потребу в міжнародній взаємосумісності під час військових операцій і заходів підготовки. У цьому контексті готовність до міжнародної комунікації (МК) стала ключовою компетентністю майбутніх офіцерів Збройних Сил України (ЗСУ). Вона охоплює здатність ефективно діяти в багатомовному та полікультурному середовищі у складі багатонаціональних військових підрозділів, виконуючи комунікативні завдання в умовах реальних оперативних ситуацій. Метою статті є розроблення та обґрунтування системи педагогічних умов формування готовності до МК у процесі професійної військової освіти. Дослідження ґрунтується на чотирикомпонентній моделі готовності, що включає когнітивно-лінгвістичний, операційно-діяльнісний, мотиваційно-ціннісний і рефлексивно-оцінювальний компоненти. Методологічною основою є поєднання теоретичного моделювання з емпіричним опитуванням 61 науково-педагогічного працівника з військових закладів вищої освіти України.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectinternational communication readinessuk
dc.subjectmilitary educationuk
dc.subjectpedagogical conditionsuk
dc.subjectinterdisciplinary integrationuk
dc.subjectprofessional traininguk
dc.subjectofficer cadetsuk
dc.subjectreflexive environmentuk
dc.subjectготовність до міжнародної комунікації.uk
dc.subjectвійськова освітаuk
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.subjectміждисциплінарна інтеграціяuk
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk
dc.subjectкурсантиuk
dc.subjectрефлексивне освітнє середовищеuk
dc.titlePedagogical conditions for the formation of future officers’ international communication readinessuk
dc.title.alternativeПедагогічні умови формування готовності майбутніх офіцерів Збройних Сил України до міжнародної комунікаціїuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suslov Volodymyr.pdf291.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.