Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22879
Title: | Розвиток інклюзивної фізичної підготовки |
Other Titles: | Development of inclusive physical training |
Authors: | Шинкарук, В. О. |
Keywords: | інклюзивне фізичне виховання фізична підготовка особливі освітні потреби педагогічна підготовка інклюзивні програми методичні рекомендації фізичне виховання в Україні nclusive physical education physical training special educational needs teacher training inclusive programs methodological recommendations physical education in Ukraine |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" |
Citation: | Шинкарук В. О. Розвиток інклюзивної фізичної підготовки / В. О. Шинкарук // Olympicus : науковий журнал. – 2025. – № 1. – С. 232-239. |
Abstract: | Розвиток інклюзивної фізичної підготовки в Україні набуває все більшої значущості в умовах реформування системи освіти. Адаптація освітніх програм для учнів з особливими освітніми потребами є необхідною умовою забезпечення рівних можливостей для всіх дітей. Важливу роль у цьому процесі відіграє підготовка педагогів, здатних ефективно працювати в інклюзивному середовищі. Метою дослідження є аналіз сучасного стану розвитку інклюзивної фізичної підготовки у закладах вищої освіти України та розробка методичних рекомендацій для підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Методи дослідження передбачають аналіз наукових праць, методичних рекомендацій, нормативно-правових актів, що регулюють інклюзивне фізичне виховання. Було застосовано теоретичний аналіз, порівняльний метод і синтез наявних наукових підходів. Результати дослідження засвідчили, що розвиток інклюзивної освіти сприяє адаптації програм фізичного виховання для дітей з обмеженими фізичними та психічними можливостями. Визначено ключові проблеми, зокрема недостатню підготовку педагогів до роботи в умовах інклюзії та потребу в оновленні навчальних програм. Запропоновано методичні рекомендації, що передбачають комплексний підхід до підготовки педагогів, інтеграцію сучасних методів навчання та створення сприятливого освітнього середовища. The development of inclusive physical training in Ukraine is gaining increasing significance in the context of educational reform, particularly in physical education. The adaptation of educational programs for students with special educational needs is a crucial step toward ensuring equal opportunities for all children. Another important aspect is the training of qualified teachers capable of working effectively in an inclusive environment.The aim of this study is to analyze the current state of inclusive physical training in higher education institutions in Ukraine and to develop methodological recommendations for preparing future physical education teachers.The research methods include an analysis of scientific literature, methodological guidelines, and legal documents regulating inclusive physical education. The study employs theoretical analysis, comparative methods, and the synthesis of existing scientific approaches.The results of the study indicate that the development of inclusive education contributes to the adaptation of physical education programs for students with physical or mental disabilities. Key issues were identified, including insufficient teacher training for inclusive education and the need to update curricula. The study proposes methodological recommendations that involve a comprehensive approach to teacher training, the integration of modern teaching methods, and the creation of a supportive educational environment. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22879 |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Shynkaruk.pdf | 315.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.