Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22664
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Вербицький, М. О. | - |
dc.date.accessioned | 2025-07-04T08:38:09Z | - |
dc.date.available | 2025-07-04T08:38:09Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Вербицький М. О. The origins of the cultural crisis of the 20th century and its civilizational dimension / М. О. Вербицький // Історична наука в умовах війни очима здобувачів вищої освіти та молодих учених : збірник матеріалів Всеукраїнської наукової конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених. - Одеса : видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2025. - С. 6-10. | uk |
dc.identifier.uri | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22664 | - |
dc.description.abstract | In the 20th century, culture showed itself as an integrating principle of social development, which covers not only the spiritual sphere, but also the sphere of production, all the qualities of technogenic civilization. At that time, civilization processes were maximally dynamic and had a decisive significance for culture. Between the traditional humanistic culture and the new scientific culture, a derivative of the scientific and technological progress of the 20th century, a catastrophic gap is growing every year. This conflict is most acutely expressed in the cultural identification of an individual, the conflict between man and machine. The form of interaction that has developed between them is naturally associated with the widespread use of scientific and technological achievements that have helped man to feel his dominance over nature, but at the same time deprived him of the opportunity to experience the joy of harmonious coexistence with it. У 20 столітті культура проявила себе як інтегруючий принцип суспільного розвитку, який охоплює не лише духовну сферу, а й сферу виробництва, всі якості техногенної цивілізації. У той час цивілізаційні процеси були максимально динамічними та мали визначальне значення для культури. Між традиційною гуманістичною культурою та новою науковою культурою, похідною від науково-технічного прогресу 20 століття, з кожним роком зростає катастрофічний розрив. Цей конфлікт найгостріше виражається в культурній ідентифікації окремої людини, конфлікті між людиною та машиною. Форма взаємодії, що склалася між ними, природно пов'язана з широким використанням науково-технічних досягнень, які допомогли людині відчути своє панування над природою, але водночас позбавили її можливості відчути радість гармонійного співіснування з нею. | uk |
dc.language.iso | other | uk |
dc.publisher | Букаєв Вадим Вікторович | uk |
dc.subject | культурна криза | uk |
dc.subject | цивілізаційний вимір | uk |
dc.subject | культурна ідентифікація | uk |
dc.subject | cultural crisis | uk |
dc.subject | civilizational dimension | uk |
dc.subject | cultural identification | uk |
dc.title | The origins of the cultural crisis of the 20th century and its civilizational dimension | uk |
dc.title.alternative | Витоки культурної кризи 20 століття та її цивілізаційний вимір | uk |
dc.type | Article | uk |
Appears in Collections: | Історична наука в умовах війни очима здобувачів вищої освіти та молодих учених (2025) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The origins of the cultural.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.