Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20746
Title: | Педагогічні умови формування soft skills у майбутніх педагогів у процесі професійно-педагогічної підготовки |
Other Titles: | Pedagogical conditions for developing soft skills in future teachers during the process of professional and pedagogical training |
Authors: | Штайнер, Тетяна Віталіївна Shtainer, Tetyana Vitaliivna Самойленко, Оксана Брюховецька, Ірина |
Keywords: | професійна освіта професійно-педагогічна підготовка м’які навички зміст професійно- педагогічної підготовки майбутніх педагогів відкрите освітнє середовище ЗВО professional education professional and pedagogical training soft skills content of professional and pedagogical training of future educators; open educational environment of higher education institutions |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Дрогобицький державний педагогічний університет ім. Івана Франка |
Citation: | Самойленко О. Педагогічні умови формування soft skills у майбутніх педагогів у процесі професійно-педагогічної підготовки / О. Самойленко, Т. В. Штайнер, І. Брюховецька // Молодь і ринок : наук.-пед. журнал. - 2024. - № 10 (230). - С. 56-60. |
Abstract: | статті проаналізовано вітчизняний та іноземний теоретико-практичний літературний аспект становлення, розвитку та формування soft skills у дискурсі професійно-педагогічної підготовки у закладі вищої освіти. Авторами обумовлюються фактори актуальності розвитку та формування soft skills у майбутніх педагогів у межах професійно-педагогічної підготовки у ЗВО. Запропоновані та обґрунтовані педагогічні умови формування soft skills у контексті професійно-педагогічної підготовки майбутнього педагога: 1) використання інтерактивних методів навчання; 2) у зміст навчальних дисциплін покласти метод моделювання педагогічних ситуацій; 3) здійснення рефлексії в освітньому процесі у вигляді ведення рефлексивних щоденників, створення портфоліо; 4) здійснення розвитку емоційного інтелекту шляхом упровадження спеціальних тренінгів та семінарів-практикумів (вебінарів). Перспективами подальших розвідок є вивчення впливу дистанційної та змішаної форм освіти на розвиток soft skills у майбутніх педагогів, а також дослідження нових методик, що адаптуються до онлайн-форматів. The article presents pedagogical conditions for the formation of soft skills in future educators, which can be implemented in the process of professional and pedagogical training in higher education institutions, as outlined by the research objectives. The importance of developing soft skills in future professionals is emphasized in the context of current socio-economic realities. The authors have analyzed domestic and foreign theoretical and practical literature on the development and formation of soft skills within the discourse of professional and pedagogical training in higher education institutions. It is emphasized that the professional and pedagogical training of future educators should be structured to ensure the development of soft skills through a competency-based approach, where the formation of competencies will be the key factor. The authors define “soft skills” as a set of skills and qualities that are not directly related to specialized professional knowledge but are essential for successful interaction with others and the effective execution of work tasks. The components of soft skills identified include communication skills, emotional intelligence, problem-solving skills, time management, teamwork, flexibility, and adaptability. The relevance of the development and formation of soft skills in future educators within professional and pedagogical training is substantiated by the authors. The article proposes and justifies the following pedagogical conditions for the formation of soft skills in the context of professional and pedagogical training of future educators: 1) the use of interactive teaching methods; 2) incorporating the method of pedagogical situation modelling into the curriculum content; 3) promoting reflection in the educational process through reflective journaling and the creation of portfolios; 4) fostering the development of emotional intelligence through specialized training sessions and practical seminars (webinars). These pedagogical conditions allow future educators not only to improve their professional competencies but also to develop critical soft skills such as selfregulation, empathy, emotional management, communication, and critical thinking. This contributes to their readiness to work in complex and dynamic modern educational environments, increases the effectiveness of their teaching activities, and enhances their interaction with the participants of the educational process. The prospects for further research include studying the impact of distance and blended learning formats on the development of soft skills in future educators, as well as exploring new methods adapted to online formats. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20746 |
Appears in Collections: | Кафедра професійної освіти та дизайну |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pedagogical conditions.pdf | 593.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.