Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20720
Title: | Психоедукація в психореабілітаційному процесі учасників/учасниць бойових дій російсько-української війни: психоедукаційна модель «Архів пам’яті» |
Other Titles: | Psycho-education in the psycho-rehabilitation process of combatants of the russian- Ukrainian war: the psycho-educational model of the “Memory Archive” |
Authors: | Борисова, Олеся Олегівна Borysova, Olesya Olehivna |
Keywords: | інтрузія спогад флешбеки психоедукація психоедукаційна модель психореабілітація психореабілітація учасників бойових дій експліцитна та імпліцитна пам’ять intrusion memory flashbacks psychorehabilitation of combatants explicit and implicit memory psychoeducation psychoeducational model psychorehabilitation |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Видавничий дiм «Гельветика» |
Citation: | Борисова О. О. Психоедукація в психореабілітаційному процесі учасників/учасниць бойових дій російсько-української війни: психоедукаційна модель «Архів пам’яті» / О. О. Борисова // Наукові записки. Вип. 2(4). - Кропивницький: Видавничий дім «Гельветика», 2024. - С. 9-16. - (Серія: Психологія). |
Abstract: | У статті представлено матеріал, який є синтезом теоретичного осмислення та практичного застосування психоедукації під час надання психореабілітаційних послуг учасникам та учасницям бойових дій російсько-української війни. Психоедукація або психопросвіта є окремою психологічною послугою, потенціал користі якої наразі починає розкриватись в процесі роботи з травмами війни. Адже раніше використання цього виду психологічних послуг було недостатньо представлено в психотерапевтичних процесах, а у науковій літературі спостерігається дефіцит профільних досліджень про роль психоедукації в психологічній практиці та психореабілітації. Психоедукація у широкому розумінні – це психологічна просвіта, загальною метою якої є пояснення і донесення до людей необхідної інформації про психічне здоров’я, психологічні негаразди та їх наслідки для особистості. Використання психоедукації ефективно під час роботи з посттравматичним стресовим розладом, розладами адаптації, гострій стресовій реакції тощо. А також під час проходження психореабілітації, метою якої є відновлення особистості після руйнівного впливу травм війни. Особливо доцільним є використання психоедукаційних моделей, як цілісних комплексів заздалегідь підготовлених матеріалів, що стають дієвим інструментом в роботі психолога, допомагаючи підвищити обізнаність отримувача психологічної допомоги про особливі механізми його внутрішнього психічного життя та сприяє стабілізації психоемоційного стану. В статті зосереджено увагу на інформуванні отримувачів послуг, які мають в анамнезі інтрузії у формі флешбеків, щодо коріння цього явища, пояснюється механізм виникнення захоплюючих інтрузивних епізодів (флешбеків). Розглядається вища психічна функція – пам’ять, наводиться інформація про різні види пам’яті, аналізується процес обробки спогадів. Складну структуру пам’яті в психології прийнято поділяти на чотири основні мнемічні процеси: запам’ятовування; збереження; відтворення; забування. The article presents material that is a synthesis of theoretical understanding and empirical application of psychoeducation during the provision of psychorehabilitation services to participants in the combat operations of the russian-Ukrainian war. Psychoeducation, or psychoeducation, is a separate psychological service, the potential benefit of which is currently beginning to be revealed in the process of working with war trauma. After all, earlier the use of this type of psychological services was not sufficiently represented in psychotherapeutic processes, and in the scientific literature there is a shortage of profile studies on the role of psychoeducation in psychological practice and psychorehabilitation. Psychoeducation in the broadest sense is psychological education, the general purpose of which is to explain and convey to people the necessary information about mental health, psychological problems and their consequences for the individual. The use of psychoeducation is effective when working with post-traumatic stress disorder, adjustment disorders, acute stress reaction, etc. It is especially appropriate to use psychoeducational models as integral complexes of preprepared materials that become an effective tool in the psychologist's work, helping to increase the awareness of the recipient of psychological help about the special mechanisms of his inner life and contributing to the stabilization of the psycho-emotional state. The article focuses on informing recipients of services who have a history of intrusions in the form of flashbacks about the roots of this phenomenon, explains the mechanism of occurrence of such a phenomenon as an exciting intrusive episode (flashback). The higher mental function – memory – is considered, information is given about different types of memory, the process of processing memories is analyzed. The complex structure of memory in psychology is usually divided into four main mnemonic processes: memorization; preservation; playback; forgetting. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20720 |
Appears in Collections: | Кафедра загальної та диференціальної психології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Borysova.pdf | 420.38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.