Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20579
Title: Педагогічні умови і методи формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом
Other Titles: Pedagogical conditions and methods of forming the intercultural competence of future vocal teachers according to the genre-style approach
Authors: Янь Пен
Keywords: міжкультурна компетентність
жанрово-стильовий підхід
метод
вокальні твори з національним змістом
жанрово-стильовий контент
pedagogical condition
future vocal teachers
intercultural competence
genre-style approach
method
vocal works with national content
genre-style content
Issue Date: 2024
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Янь Пен Педагогічні умови і методи формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом / Ян Пен // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2024. – №2. – С. 103-108
Abstract: У статті розроблено педагогічні умови формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу, визначено методи, що сприяють ефективності реалізації кожної з умов. Наголошується, що підготовка майбутніх викладачів вокалу за напрямом музичного мистецтва нині потребує компетентної особистості, здатної, на основі системи знань, умінь, навичок і досвіду особистісної взаємодії з різними культурами, опановувати феномени мистецьких жанрів і стилів у контексті міжкультурної взаємодії та на цьому підґрунті здійснювати фахову виконавсько-педагогічну діяльність.Здійснено теоретичний аналіз наукових праць, присвячених різним аспектам педагогічної проблеми міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу. Зазна-чено, що педагогічні умови формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом дослідниками не розроблялись. Під педагогічними умовами формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом розуміється комплекс зовнішніх і внутрішніх чинників трансформації освітнього процесу підготовки здобувачів, від реалізації якого залежить рівень сформованості їхніх знань, умінь і навичок щодо жанрово-стильового контенту вокальної спадщини в різних культурах світу в реальних умовах закладу вищої освіти.Виокремлено три педагогічні умови. Перша педагогічна умова – системне впрова-дження жанрово-стильового підходу до фахової підготовки майбутніх викладачів вокалу, забезпечила вдосконалення курикулуму їх вокального навчання. Друга педа-гогічна умова – застосування міжпредметних зв’язків для формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу на жанрово-стильовій основі, передбачала зростання досвіду координації музично-історичного, музично-теоре-тичного і вокально-виконавського циклів освітніх компонентів. Третя педагогічна умова – жанрово-стильова різноманітність вокального репертуару, кваліфікувалась як художньо-педагогічна технологія жанрово-стильової міжкультурної компетентності. Розроблено ефективні методи реалізації кожної з педагогічних умов. Доведено, що взаємозв’язок педагогічних умов і методів їх запровадження забезпечує змістову цілісність методики формування міжкультурної компетентності майбутніх викладачів вокалу за жанрово-стильовим підходом. Аgogical conditions for the formation of intercultural competence of future vocal teachers are developed in the article, and methods are defined that contribute to the effectiveness of the implementation of each of the conditions. It is emphasized that the training of future vocal teachers in the direction of musical art today requires a competent individual who is able, based on the system of knowledge, skills and experience of personal interaction with different cultures, to master the phenomena of artistic genres and styles in the context of intercultural interaction and, on this basis, to carry out professional executive and pedagogical activity.A theoretical analysis of scientific works devoted to various aspects of the pedagogical problem of intercultural competence of future vocal teachers was carried out. It is noted that the researchers did not develop pedagogical conditions for the formation of intercultural competence of future vocal teachers based on the genre-style approach. Pedagogical conditions for the formation of intercultural competence of future vocal teachers according to the genre-style approach are understood as a set of external and internal factors of transformation of the educational process of training students, the implementation of which depends on the level of formation of their knowledge, abilities and skills regarding the genre-style content of vocal heritage in different cultures of the world in real conditions of higher education institutions.Three pedagogical conditions are distinguished. The first pedagogical condition – the systematic introduction of a genre-style approach to the professional training of future vocal teachers ensured the improvement of the curriculum of their vocal education. The second pedagogical condition – the use of interdisciplinary connections for the formation of intercultural competence of future vocal teachers on a genre-stylistic basis provided for the growth of experience in coordinating musical-historical, musical-theoretical and vocal-performance cycles of educational components. The third pedagogical condition – the genre-style diversity of the vocal repertoire was qualified as an artistic-pedagogical technology of genre-style intercultural competence. Effective methods of implementing each of the pedagogical conditions have been developed. It is proved that the interrelationship of pedagogical conditions and methods of their implementation ensures the content integrity of the method of forming the intercultural competence of future vocal teachers according to the genre-stylistic approach. The prospects of further scientific research in the development of a model of the methodology for the formation of intercultural competence of future vocal teachers based on the genre-stylistic approach and the conducting of ascertaining and formative stages of the experiment are outlined.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20579
Appears in Collections:№2 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yan Peng.pdf194.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.