Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20576
Title: Специфіка вокально-фахової підготовки китайських здобувачів – майбутніх бакалаврів музичного мистецтва
The specifics of vocal and professional training of Chinese students – future bachelors of musical arts
Authors: Усова, Ганна Анатоліївна
Keywords: музична педагогіка
наукові підходи
вокально-фахова підготовка.
майбутні бакалаври музичного мистецтва
специфіка підготовки китайських здобувачів
структура
musical pedagogy
scientific approaches
vocal and professional training
future bachelors of musical art
specifics of training for Chinese students
structur
Issue Date: 2024
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського», Центр соціально-політичних досліджень «Politicus»
Citation: Усова Г. А. Специфіка вокально-фахової підготовки китайських здобувачів – майбутніх бакалаврів музичного мистецтва / Г. А. Усова // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2024. – №2. – С. 85-90.
Abstract: статті представлено результати аналізу змісту, організаційних форм і мето-дів вокально-фахової підготовки здобувачів з Китаю – майбутніх співаків і викладачів вокалу. Підґрунтя виконаного дослідження становить аналіз праць українських і китайських науковців підготовки в галузі музичної педагогіки, а також узагальнення власного досвіду викладання вокалу в китайському мистецько-освітньому закладі. Відзначено, що для сучасної вокальної педагогіки Китайської Народної Республіки типовою є глибока увага до опанування як національного співочого мистецтва, так і європейських традицій, які визнаються підґрунтям долучення до світових вокально-виконавських і освітніх процесів. Натепер вокальна академічна школа Китаю про-йшла значний шлях в опануванні базових положень європейської вокальної школи «бельканто», що, поряд із природною музичністю, співацькою обдарованістю й напо-легливістю молодих співаків, допомагає їм досягати в цьому напрямі значних успі-хів і визнання їхньої майстерності в концертно-виконавській і конкурсній діяльності далеко за межами своєї батьківщини. Увага звертається і на типові проблеми, влас-тиві сучасній вокально-освітній практиці Китаю. Дослідження ґрунтується на концептуальних положеннях компаративного й антро-пологічного підходів, що дозволяє виявляти спільні та відміні особливості вокально-методичних систем двох країн, а також охарактеризувати етнічні й індивідуально-особистісні властивості китайських студентів – майбутніх бакалаврів. Відзначено головні відмінності, властиві китайським здобувачам, які проявляються на анатомо-психофізіологічному, художньо-ментальному та світоглядному рівнях організації мис-тецького й духовно-творчого буття особистості. Представлено структуру вокально-фахової підготовки здобувачів вищої освіті бака-лаврату в єдності гносеологічно-компетентнісного, мотиваційно-особистісного, фонаційно-виконавського, рефлексивно-корекційного, фахово-креативного компонентів. Охарактеризовано особливості їх формування в сучасній вокально-освітній китайській системі, урахування яких має сприяти підвищенню ефективності підго-товки майбутніх фахівців як у національних, так і в українських мистецьких закладах. The article presents the results of an analysis of the content, organizational forms, and methods of vocal and professional training for students from China – future singers and vocal teachers. The foundation of the research is a synthesis of the works of Ukrainian and Chinese scholars in the field of music pedagogy, as well as the author’s own experience teaching vocals in a Chinese arts education institution. It is noted that contemporary vocal pedagogy in China typically pays deep attention to mastering both national singing arts and European traditions, which are recognized as the basis for integrating into global vocal performance and educational processes. Currently, China’s academic vocal school has made significant strides in mastering the fundamental principles of the European “bel canto” vocal school, which, along with natural musicality, vocal talent, and perseverance of young singers, helps them achieve considerable success and recognition of their skills in concert performance and competition far beyond their homeland. At the same time, attention is also drawn to the typical problems inherent in modern vocal education practice in China. The research is based on the conceptual principles of comparative and anthropological approaches, allowing for the identification of common and distinct features of the vocal-methodological systems of the two countries, as well as the characterization of the ethnic and individual-personal characteristics of Chinese students – future bachelor’s degree holders. The main differences characteristic of Chinese students are noted, which manifest at the anatomical-psychophysiological, artistic-mental, and worldview levels of organizing artistic and spiritual-creative existence of the individual. The structure of vocal and professional training for higher education bachelor’s degree students is presented in the unity of the epistemological-competence, motivational and personal, phonation-performance, reflexive-correctional, and professional-creative components. The features of their formation in the modern Chinese vocal education system are characterized, taking into account, which should help improve the effectiveness of training future professionals in both national and Ukrainian art institutions.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/20576
Appears in Collections:№2 (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Usova.pdf200.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.