Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/18766
Title: | The phenomenon of performance-methodological competence of a future music pedagogue: essential and functional characteristics |
Other Titles: | Феномен виконавсько-методичної компетентності майбутнього педагога-музиканта: сутнісно-функціональна характеристика |
Authors: | Рівас, Джозеф Рай Мендоза Хмелевська, Інга Олексіївна Khmelevska, Inga |
Keywords: | competence musical performance educational paradigm educational model music pedagogue functions comparative approach компетентність музичне виконавство освітня парадигма освітня модель педагоги музиканти функції компаративний підхід |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Рівас Д. Р. М.О. Феномен виконавсько-методичної компетентності майбутнього педагога-музиканта: сутнісно-функціональна характеристика / Д. Р. М.О. Рівас, І. О. Хмелевська / Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2023. – № 2. – С. 54-62 |
Abstract: | The research is devoted to the study of the essence and functions of the performancemethodological competence of future music teachers. The application of retrospective, systematic and comparative types of analysis based on paradigmatic and comparative approaches has allowed us to determine that the foundations for organising a multi-vector and, at the same time, internally consistent process of forming music performance skills and awareness of the theoretical and methodological foundations of professional activity in future music teachers are provided by the competence-based educational paradigm. As a result of training on the basis of this paradigm, a specific construct of performance-methodological competence of future music teachers is formed, which ensures their ability of creative selfrealisation, autonomy and career self-design. It is specified that this competence provides the above abilities through the implementation of axiological, gnosiological, communicative and praxiological functions. It is specified that the further direction of the study is to determine the essence and structure of the performance-methodological competence of a future music pedagogue. Дослідження присвячене вивченню сутності та функцій виконавсько-методичної компетентності майбутніх музикантів-педагогів. Застосування ретроспективного, системного та порівняльного видів аналізу із опорою на парадигмальной та компаративний підходи дозволило визначити, що підвалини організації багатовекторного та, одночасно, внутрішньо узгодженого процесу формування в майбутніх педагогів- музикантів музично-виконавських умінь та обізнаності про теоретико-методичні основи фахової діяльності, забезпечує компетентнісна освітня парадигма. У результаті підготовки на засадах означеної парадигми формується специфічний конструкт виконавсько-методичної компетентності майбутніх педагогів-музикантів, який забезпечує їх здатності до творчої самореалізації, автономії та кар’єрного самопроєктування. Конкретизовано, що означена компетентність забезпечує перелічені здатності через реалізацію аксіологічної, гносеологічної, комунікативної та праксіологічно функцій. Уточнено, що подальшим напрямом дослідження є визначення сутності та структури виконавсько-методичної компетентності майбутнього педагога-музиканта. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/18766 |
Appears in Collections: | № 2 (2023) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10 (1).pdf | 589.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.