Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1568
Title: | Практичні заходи, спрямовані на оптимізацію психофізіологічного стану підлітків |
Other Titles: | Practical means aimed at improving the psychophysiological state of adolescents |
Authors: | Воропаєв, Д. С. Voropaiev, D. |
Keywords: | психофізіологічний стан оптимізація функціональні можливості підлітки тренінгова програма psychophysiological statu optimization functional capabilities teenagers general experimental |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Воропаєв, Д. С. Практичні заходи, спрямовані на оптимізацію психофізіологічного стану підлітків / Д. С. Воропаєв // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 7. – С. 86-92. |
Abstract: | Розумова працездатність, що поряд із фізичною, є визначальною у діяльності підлітків, супроводжується певним нервово-психічним напруженням, яке закономірно супроводжується змінами в роботі вегетативних систем. Для забезпечення стабільної ефективної діяльності підлітків в умовах загальноосвітніх навчальних закладів необхідне додаткове використання різноманітних прийомів, методів та засобів, спрямованих на оптимізацію і корекцію психофізіологічного стану організму при відхиленнях його від оптимального рівня. Експериментальне дослідження становило собою організацію спеціального тренінгу, спрямованого на оптимізацію психофізіологічного стану підлітків. У заключній частині цього етапу була здійснена перевірка його ефективності. У результаті покращення рівня психофізіологічного стану підлітки відзначаються достатнім потенціалом для забезпечення ефективної діяльності в умовах загальноосвітніх навчальних закладів. Це забезпечується не тільки функціональними, але і психоемоційними особливостями організму. Adolescents’ organism is actively involved in the perception and analysis of information, especially in terms of the lack of time or information or information overload. Mental and physical capacity is considered to be crucial in adolescents’ activities, accompanied by some mental stress, which results in changes in the autonomic systems. The article is aimed at describing the means, methods and tools focused on the improvement and correction of psychophysiological states in case of abnormalities in order to contribute to the stable efficient activity in terms of studying at educational institutions. The technique of improving the adolescents’ psychophysiological state included the following measures: autogenic training, art therapy, hygienic morning exercises, finger exercises, nervous and muscle relaxing, respiratory gymnastics. The experimental study involved the organization of a special training aimed at improving adolescents’ psychophysiological state. At the final stage of the experiment the efficiency test has been performed. The control group involved 24 adolescents characterized by “low” and “partition” levels of psychophysiological state. After finishing the optimization measures program the surveyed were characterized by positive changes of the integral index of psychophysiological state as well as the improvement of memory properties and mental capacity. It has been found that the main age peculiarities of adolescents are the incompleteness of psychophysiological functions formation and the high respond to all inductive stimuli. These requires the closer attention to the process of improving the psychophysiological state and psychophysiological adaptation of adolescents studying at educational institutions. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1568 |
ISSN: | 2311-8466 |
Appears in Collections: | 2016 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Воропаєв Д. С..pdf | 347.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.