Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14137
Title: Вимірюємо якість дошкільної освіти: методична спрямованість
Other Titles: Estimating the quality of preschool education: methodological orientation
Authors: Bohush, Alla Mykhailivna
Богуш, Алла Михайлівна
Keywords: preschool education
ECERS- 3
quality of education
preschool age
estimating
analysis
control
monitoring
educational environment
educational process
methodology
methodological orientation
дошкільна освіта
методична спрямованість
дошкільний вік
якість освіти
оцінювання
аналіз
контроль
моніторинг
освітнє середовище
освітній процес
методика
Issue Date: 2022
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Богуш А. М. Вимірюємо якість дошкільної освіти: методична спрямованість / Алла Михайлівна Богуш // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky : наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2022. – № 1 (138). – С. 7-16.
Abstract: The article positioned the current topical problem of estimating the quality of preschool education in terms of its methodological orientation. The concept of "preschool age" in a broad sense covers all children from birth to 6-7 years. Preschool education is defined as a overall process aimed at ensuring the harmonious development of preschool children in accordance with its inclinations, abilities, individual, mental and physical characteristics, cultural needs; gaining life and social experience. We understand the quality of preschool education as providing an opportunity for a child to choose an individual educational way based on a variety of subject, forms, and methods of working with children; ensuring social protection of the child from incompetent pedagogical actions; guarantee that each child will achieve the minimum required level of preparation for successful learning in primary school. Methods and forms of studying and estimating the quality of results of preschool education are clarified: control, analysis of educational activity of pre-school educational institution and its results; analysis and estimating of the quality of development and upbringing of children of different preschool ages in accordance with state standards for the acquisition of various educational competencies and holistic development of children. During the long period, estimating of the quality of preschool education in Ukraine was mainly carried out in the following areas: control, analysis, evaluation of the activity of pre-school educational institution; (comprehensive analysis and estimating of the quality of ZDO activities; pedagogical analysis of estimating the quality of the educational process of a particular age group (educational activity of the educator); pedagogical analysis of the quality of children's development (complex, thematic) of a certain age category; monitoring the quality of methodical work of ZDO or educator-methodologist. The article describes new methods of estimating the quality of preschool education, in particular, the qualimetric method of G. Yelnikova, according to it the criterion of estimation is the subject of educational areas of base component of preschool education in other words the final results are acquired by the child (competencies) for each educational area according to the amount of scored points, taking into account the biological maturity of the child. The specifics of the foreign methodology for estimating the quality of the educational environment of the ЗДО (ECERS-3) are revealed, according to which an experimental research was initiated in the 200s of ЗДО of Ukraine and a cohort of experts was prepared. The main method of estimating the quality of the educational environment of pre-school educational institution is passive monitoring of the activities of educators, children and other employees of pre-school educational institution. Experts draw up protocols for 35 parameters according to each of the 7 scales of this methodology. У статті позиціоновано сучасну актуальну проблему здобуття дітьми дошкільного віку якісної дошкільної освіти. Поняття «дошкільний вік» у широкому розумінні охоплює всіх дітей від народження до 6-7 років, тобто період до навчання в школі. Водночас «дошкільний вік» передбачає і вікову диференціацію, як-от: молодший дошкільний вік (четвертий рік життя), середній дошкільний вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (передшкільний, шостий рік життя). Діти дошкільного віку мають право на здобуття освіти в закладах дошкільної освіти різного рівня відповідно до Закону «Про дошкільну освіту» (2001 р.), в якому «дошкільну освіту» йменовано як обов’язкову первинну ланку (складник) загальної системи безперервної освіти в Україні (Закон України про «Дошкільну освіту», 2001:5). У свою чергу, дошкільну освіту визначено як цілісний процес, спрямований на забезпечення різнобічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; набуття нею життєвого і соціального досвіду (Закон України про «Дошкільну освіту», 2001:5). Водночас нормативно-правовими документами управління й методичного керівництва дошкільною освітою акцентується на забезпеченні постійного контролю й аналізу змісту і результатів дошкільної освіти щодо її якості. Якість дошкільної освіти визначено як надання можливості вибору для дитини «індивідуального освітнього маршруту» на основі різноманітності змісту, форм і методів роботи з дітьми; забезпеченням соціального захисту дитини від некомпетентних педагогічних дій; гарантією досягнення кожною дитиною мінімально необхідного рівня підготовки до успішного навчання в початковій школі (Дошкільна освіта, 2010: 293). Розкрито варіативні методики і форми вивчення і вимірювання якості результатів дошкільної освіти: контроль, аналіз освітньо-виховної діяльності ЗДО та її результатів; аналіз та оцінювання якості розвиненості та вихованості дітей різного дошкільного віку відповідно до державних стандартів щодо здобуття різних освітніх компетенцій та різнобічного розвитку дітей із використанням різноманітних діагностувальних методик, тестів, завдань, зокрема й кваліметричної методики. На сучасному етапі в Україні організовано широкомасштабний експеримент щодо оцінювання якості освітнього процесу у закладі дошкільної освіти ЗДО (ECERS-3).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/14137
Appears in Collections:2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bogush.pdf375.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.